Nieuws uit de taxi branche

  • Vervoer op maat Leiden en Bollenstreek gegund

    Het Vervoer op maat in Leiden en Bollenstreek is definitief gegund. DVG Personenvervoer zal daar vanaf 1 juli verantwoordelijk worden voor het vervoer voor ontwikkelings- en reïntegratieorganisatie MareGroep.  De overeenkomst heeft een vaste looptijd van vier jaar met de optie tot eenmalige verlenging van twee jaar. De opdracht betreft naast het vervoer van deelnemers van hun […]

    The post Vervoer op maat Leiden en Bollenstreek gegund first appeared on TaxiPro.

    Het Vervoer op maat in Leiden en Bollenstreek is definitief gegund. DVG Personenvervoer zal daar vanaf 1 juli verantwoordelijk worden voor het vervoer voor ontwikkelings- en reïntegratieorganisatie MareGroep. 
    De overeenkomst heeft een vaste looptijd van vier jaar met de optie tot eenmalige verlenging van twee jaar. De opdracht betreft naast het vervoer van deelnemers van hun huisadres naar de werklocatie ook additioneel vervoer en de planning, registratie, klachtenafhandeling en communicatie richting de opdrachtgever. Momenteel zijn er 57 deelnemers van MareGroep aangewezen op het Vervoer op maat. Dit aantal kan wijzingen voor en tijdens de uitvoer van de opdracht.  

    Optimalisatie welzijn, arbeidsvoorwaarden en duurzaamheid

    De gunning is gedaan op basis van prijs en kwaliteit. Er is hierbij gekozen om prijs voor vijftig punten mee te laten wegen. Voor kwaliteit konden er met de beoogde optimalisatie van het welzijn van de deelnemers 25 punten worden verdiend, met de arbeidsvoorwaarden vijftien punten en met duurzaamheid tien punten.

    Maandelijks zal de prestatie van de opdrachtnemer worden gemeten. Er wordt hierbij gekeken naar het aantal keer dat de maximale reisduur van zestig minuten per enkele rit is overschreden. Ook bekijkt de opdrachtgever hoe vaak de deelnemers te vroeg, dat wil zeggen meer dan twintig minuten voor aanvang van de werktijd, of te laat, minder dan vijf minuten voor aanvang van de werktijd, gebracht zijn. 

    Evaluatie-overleg

    De opdrachtnemer zal minimaal eenmaal per half jaar de dienstverlening met de opdrachtgever bespreken. Op dat moment kunnen er ook besluiten worden genomen. Hiernaast zal de opdrachtnemer eenmaal per kwartaal een evaluatie-overleg hebben met de verantwoordelijke medewerkers. Tijdens dit overleg kan er afgestemd worden hoe de samenwerking met partijen en de dienstverlening geoptimaliseerd kan worden. 

    The post Vervoer op maat Leiden en Bollenstreek gegund first appeared on TaxiPro.
    20 April 20 2021, 07:22
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=66378
  • Routekaart moet zero-emissie straattaxivervoer versnellen

    Vanaf 2025 alleen nog maar schone en stille taxi’s in de grote steden en in 2030 in heel Nederland. Om deze ambitie te verwezenlijken hebben het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zes grote gemeenten en een aantal private ondernemingen maandagmiddag de zogenaamde Routekaart Zero Emissie Consumententaxi ondertekend.  De gemeenten Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam […]

    The post Routekaart moet zero-emissie straattaxivervoer versnellen first appeared on TaxiPro.

    Vanaf 2025 alleen nog maar schone en stille taxi’s in de grote steden en in 2030 in heel Nederland. Om deze ambitie te verwezenlijken hebben het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zes grote gemeenten en een aantal private ondernemingen maandagmiddag de zogenaamde Routekaart Zero Emissie Consumententaxi ondertekend. 
    De gemeenten Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam en Tilburg zetten vanmiddag hun handtekening onder de routekaart. Hiermee geven zij aan het doel na te streven om als stad vanaf 2025 over te gaan op uitstootvrije taxi’s. Andere partijen die de routekaart ondertekenden waren Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), SchipholTaxi, Stichting ElaadNL, de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie en Uber.

    Het doel van de routekaart is dat taxiondernemers de komende jaren gericht kunnen investeren in schone en stille taxi’s. De routekaart heeft het karakter van een intentieovereenkomst, gekoppeld aan een tijdpad waarin partijen met elkaar acties afspreken die nodig zijn om aan het eind van dit jaar te komen tot een meer bindend afsprakenkader. 

    Laadinfrastructuur, kosten, handhaving en communicatie

    De verwachting is dat meer steden en partijen zullen volgen. Staatssecretaris van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat stelt dat dit al een mooie stap is in navolging van afspraken over verduurzaming van personenauto’s, bussen, reinigingsvoertuigen, doelgroepenvervoer en stadslogistiek. “Taxi’s rijden gemiddeld vier keer zoveel kilometers als personenauto’s. Als ze allemaal elektrisch of op waterstof rijden is dat goed voor de schone lucht, het klimaat en is er minder lawaai op straat.”

    Samen met taxiondernemers willen de partijen de stap gaan zetten. Gemeenten zullen in gesprek gaan met de lokale taxisectoren en maken voor het eind van dit jaar een plan van aanpak. “Er moet genoeg laadinfrastructuur komen met acceptabele kosten, handhaving en communicatie naar de individuele chauffeurs. Dat zijn vaak ook zzp’ers die ieder voor zich een afweging maken”, stelt van Veldhoven.  

    Investeren op een haalbaar moment

    Hierbij wordt er gesteld dat er rekening wordt gehouden met ondernemers die door corona momenteel geen mogelijkheid hebben om te investeren. Er wordt onder andere met een overgangstermijn gewerkt, zodat vervoerders over kunnen stappen op een elektrische taxi of een taxi op waterstof wanneer ze daar aan toe zijn. Hier moet dus eind van dit jaar helderheid over zijn.

    Volgens Van Veldhoven moet het gaan om een haalbaar moment, zodat niemand vervroegd zijn auto moet verkopen in een economisch zware periode. Ook voorzitter van KNV Zorgvervoer en Taxi, Bertho Eckhardt, benadrukt dat het belangrijk is dat er met gezond realisme wordt gekeken naar het verwezenlijken van de ambitie. “Wij zetten onze handtekening omdat we dit een realistische routekaart vinden op weg naar zero emissie taxi’s, wanneer aan de randvoorwaarden voldaan wordt.” 

    Veel steden op weg naar uitstootvrij

    Momenteel rijdt zo’n 5 à 10 procent van de straattaxi’s in Nederland uitstootvrij. Veel steden werken al aan de overgang naar schone taxi’s. Zo is Amsterdam hier al ver mee en hebben ook gemeenten als Tilburg, Eindhoven en den Haag in hun collegeakkoorden duidelijke ambities over duurzaam vervoer in hun stad. Omdat Rotterdam en Amersfoort zich nu ook hebben aangesloten, is het grootste deel van de consumententaximarkt gedekt.

    The post Routekaart moet zero-emissie straattaxivervoer versnellen first appeared on TaxiPro.
    19 April 19 2021, 14:35
    Innovatie
    https://www.taxipro.nl/?p=66392
  • Vrouw meermaals door taxi overreden in Amsterdam

    In Amsterdam-Noord is een 24-jarige vrouw zaterdagavond meerdere keren opzettelijk overreden door een taxi. Als reactie hierop vernielden omstanders het voertuig van de verdachte. De vrouw is zwaargewond opgenomen in het ziekenhuis. Zes verdachten zaten zondagavond nog vast. Het incident vond rond 20.30 uur plaats aan de Ranonkelkade, meldt het Algemeen Dagblad. Het is onbekend […]

    The post Vrouw meermaals door taxi overreden in Amsterdam first appeared on TaxiPro.

    In Amsterdam-Noord is een 24-jarige vrouw zaterdagavond meerdere keren opzettelijk overreden door een taxi. Als reactie hierop vernielden omstanders het voertuig van de verdachte. De vrouw is zwaargewond opgenomen in het ziekenhuis. Zes verdachten zaten zondagavond nog vast.
    Het incident vond rond 20.30 uur plaats aan de Ranonkelkade, meldt het Algemeen Dagblad. Het is onbekend of de bestuurder, een 23-jarige man uit Amsterdam, aan het werk was bij het voorval. Hij bevond zich in de auto met een 26-jarige man, eveneens uit Amsterdam. Beide heren zijn aangehouden en de bestuurder wordt beschuldigd van poging tot doodslag.

    De politie geeft aan dat uit onderzoek van de recherche het beeld is ontstaan dat de vrouw een conflict had met de taxichauffeur. Het zou gaan over een mobiele telefoon die de vrouw eerder die avond via Marktplaats had gekocht en bij de taxi ging ophalen. Deze telefoon bleek niet echt, wat leidde tot een ruzie. 

    Voertuig vernield

    Vier omstanders die het ongeval zagen gebeuren hebben het voertuig vernield. Het gaat om twee 21-jarige en twee 22-jarige mannen uit Amsterdam. Zij zijn alle vier aangehouden voor openlijke geweldpleging. Ook een man van 64 werd aangehouden voor betrokkenheid bij het incident. Hij is inmiddels weer vrijgelaten en er wordt bekeken wat zijn rol was die avond. De recherche doet nog onderzoek naar dit incident en zoekt getuigen.

    The post Vrouw meermaals door taxi overreden in Amsterdam first appeared on TaxiPro.
    19 April 19 2021, 07:37
    Straattaxi
    https://www.taxipro.nl/?p=66385
  • Midland Tours trekt door het land voor ondernemers in coronatijd

    Touringcarbedrijf Midland Tours rijdt sinds maandag langs Nederlandse bedrijven voor een initiatief van ondernemersplatform Ondernamen. In een omgebouwde bus wordt live radio gemaakt met allerhande ondernemers om hen aandacht te geven in coronatijd.  Roel Arends, mede-eigenaar van het Nijkerkse touringcarbedrijf, stelt dat hij en zijn compagnon Gijs Beijers aan het nadenken waren over wat ze […]

    The post Midland Tours trekt door het land voor ondernemers in coronatijd first appeared on TaxiPro.

    Touringcarbedrijf Midland Tours rijdt sinds maandag langs Nederlandse bedrijven voor een initiatief van ondernemersplatform Ondernamen. In een omgebouwde bus wordt live radio gemaakt met allerhande ondernemers om hen aandacht te geven in coronatijd. 
    Roel Arends, mede-eigenaar van het Nijkerkse touringcarbedrijf, stelt dat hij en zijn compagnon Gijs Beijers aan het nadenken waren over wat ze konden ondernemen in deze moeilijke tijd. Als lid van Ondernamen kwamen ze met het idee om op een veilige manier een evenement ‘on tour’ te organiseren.

    Ondernamen verzorgde voor de coronacrisis evenementen waar ondernemers elkaar konden ontmoeten, elkaar konden inspireren en helpen waar mogelijk. Omdat dat op dit moment niet kan, en men online-evenementen volgens Arends na een bepaalde tijd ook wel gezien heeft, stelt hij dat Ondernamen dit een leuk idee vond.

    Live-uitzending vanuit de bus

    Sinds maandag rijdt de touringcar langs bedrijven in de regio’s Utrecht, Lekstroom, Amersfoort, Lopikerwaard en Woerden. Arends legt uit dat ondernemers hierbij worden uitgenodigd in de bus voor een interview dat live wordt uitgezonden via radio, tv en sociale media. 

    De touringcar is voor dit evenement speciaal omgebouwd. “Wij hebben een liftbus, die makkelijk omgebouwd kan worden. We hebben er een paar banken eruitgehaald en daar is de radioset ingekomen. Deze is helemaal vastgezet in de bus, zodat het ook bij een noodstop veilig staat”, vertelt Arends. “Daarnaast hebben we de bus laten bestickeren door Brouwer Sign uit Mijdrecht, die ook zijn aangesloten bij het platform. Dat is ook heel mooi geworden.” 

    Kans om bezig te blijven

    Midland Tours is normaal gesproken gespecialiseerd in dagtochten, meerdaagse reizen en bedrijfsuitjes. Door corona is er voor hen echter ook weinig werk. “Het enige dat we nu hebben is af en toe een ritje voor de NS voor treinvervangend vervoer. In september vorig jaar hebben we wel weer wat meer ritten gehad, maar verder is het heel moeilijk.” 

    Toch stelt de eigenaar positief en volop bezig te blijven. Zo vertelt hij dat het bedrijf de website weer een opfrisser heeft gegeven en ze een brochure hebben gemaakt voor meerdaagse reizen. “We gaan door en we komen er wel uit. Uiteindelijk komt het wel goed, dat is hoe wij er in staan.” Voor het touringcarbedrijf is het Ondernamen-evenement ook een kans om weer iets te ondernemen en onder de aandacht te komen.

    The post Midland Tours trekt door het land voor ondernemers in coronatijd first appeared on TaxiPro.
    16 April 16 2021, 09:50
    Touringcar
    https://www.taxipro.nl/?p=66357
  • Leerlingen- en jeugdhulpvervoer Midden-Holland voorlopig gegund

    Het leerlingen- en jeugdhulpvervoer in de regio Midden-Holland is voorlopig gegund aan Connexxion. De komende twee weken kan er nog bezwaar tegen dit besluit worden aangetekend.  De opdracht betreft het vervoer van zo’n zeshonderd leerlingen uit de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Krimpenerwaard, Gouda, Waddinxveen en Zuidplas. Bij definitieve gunning zal het vervoer vanaf 1 augustus voor drie tot […]

    The post Leerlingen- en jeugdhulpvervoer Midden-Holland voorlopig gegund first appeared on TaxiPro.

    Het leerlingen- en jeugdhulpvervoer in de regio Midden-Holland is voorlopig gegund aan Connexxion. De komende twee weken kan er nog bezwaar tegen dit besluit worden aangetekend. 
    De opdracht betreft het vervoer van zo’n zeshonderd leerlingen uit de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Krimpenerwaard, Gouda, Waddinxveen en Zuidplas. Bij definitieve gunning zal het vervoer vanaf 1 augustus voor drie tot zeven jaar in handen komen van Connexxion Taxi Services, onderdeel van Transdev Nederland.

    De voorlopige gunning is gebaseerd op een vaste prijs en een reeks kwaliteitseisen waaronder duurzaamheid, de implementatiewijze, de kwaliteit van de uitvoering, de beoogde communicatie met cliënten en de behandeling van eventuele klachten.

    Volledig zero-emissie

    Lucien Brouwers, directeur Transport on Demand bij Transdev Nederland, stelt verheugd te zijn met de voorlopige gunning. “Bij definitieve gunning gaan we dit vervoer volledig zero-emissie met onze eigen operatie uitvoeren. Hiervoor schaffen we ruim honderd elektrische voertuigen aan. Het is mooi dat wij zo een bijdrage kunnen leveren aan de mobiliteit en duurzaamheid van de regio Midden-Holland.” 

    Lees ook: 

    The post Leerlingen- en jeugdhulpvervoer Midden-Holland voorlopig gegund first appeared on TaxiPro.
    16 April 16 2021, 06:44
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=66347
  • Continu klanttevredenheidsonderzoek moet kwaliteit Regiotaxi Haaglanden verbeteren

    De beleving van een rit en de feitelijke ritgegevens blijken niet altijd met elkaar te stroken. Daarom wordt er voor Regiotaxi Haaglanden sinds januari continu klanttevredenheidsonderzoek (KTO) uitgevoerd. “We willen hiermee niet langer achter de feiten aanlopen, maar snel en gericht meningen en verbeterpunten ophalen om de vervoerskwaliteit te verbeteren.”   Voorheen voerde de Metropoolregio Rotterdam […]

    The post Continu klanttevredenheidsonderzoek moet kwaliteit Regiotaxi Haaglanden verbeteren first appeared on TaxiPro.

    De beleving van een rit en de feitelijke ritgegevens blijken niet altijd met elkaar te stroken. Daarom wordt er voor Regiotaxi Haaglanden sinds januari continu klanttevredenheidsonderzoek (KTO) uitgevoerd. “We willen hiermee niet langer achter de feiten aanlopen, maar snel en gericht meningen en verbeterpunten ophalen om de vervoerskwaliteit te verbeteren.”  
    Voorheen voerde de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) jaarlijks een schriftelijk KTO uit. De opdrachtgever merkte echter dat mensen na een bepaalde tijd veelal geen goed beeld meer konden geven van de ervaren vervoerskwaliteit en dat negatieve ervaringen vaak pas laat boven tafel kwamen. Hierdoor kon er niet tijdig meer op worden ingespeeld, legt manager Regiotaxi van de MRDH Gilbert Mulder uit. 

    Daarom koos de opdrachtgever ervoor om na een pilot van drie maanden over te stappen op een continu KTO. Dit laten zij sinds januari uitvoeren door onderzoeksbureau Moventem, dat dergelijk onderzoek ook doet in de regio Arnhem – Nijmegen en in Limburg. Maarten van Setten, directeur van Moventem, stelt dat hiermee snel meningen opgehaald kunnen worden waar gericht op kan worden gestuurd.

    In een nieuwsbrief aan alle pashouders heeft MRDH begin december aandacht gevraagd voor het continu kwaliteitsonderzoek. “We hebben toen aangegeven dat als mensen niet wensen deel te nemen aan het onderzoek, zij uit dit bestand kunnen worden”, aldus Mulder. 

    Vandaag gebeld over de rit van gisteren

    Moventem neemt dagelijks telefonisch contact op met reizigers over de rit van de dag ervoor. “We verzamelen per kwartaal de kwaliteitservaringen van de reizigers. Het systeem trekt een representatieve steekproef uit alle ritten en klanten. Iedereen mag eenmaal per kwartaal gebeld worden, zodat mensen niet te vaak naar hun mening worden gevraagd”, aldus van Setten. De gegevens worden anoniem verwerkt en als reizigers toch niet mee willen doen, kunnen ze uit het belsysteem worden verwijderd.

    Een aantal keer is er aangegeven dat iemand niet, of niet vaker wil deelnemen. Over het algemeen is de bereidheid om deel te nemen onder de gebruikers van het Regiotaxi-vervoer volgens Van Setten echter groot. “We merken juist dat mensen het waarderen dat ze tijdens een persoonlijk gesprek in eigen woorden hun ervaringen kunnen delen.”  

    Gericht verbetermogelijkheden ophalen

    Een van de verschillen ten opzichte van het eerder gedane onderzoek is de opzet. Zo bestaat een schriftelijk KTO uit een enquêteformulier met veelal een groot aantal vragen over alle onderdelen van de dienstverlening. “In een telefonisch kwaliteitsonderzoek van een paar minuten kun je niet al deze onderdelen langslopen. Zeker niet als je dit dagelijks doet. Het is hierbij juist belangrijk om door te vragen en dieper in te gaan op de redenen van bijvoorbeeld ontevredenheid”, legt Van Setten uit. “Zo kunnen er gericht verbetermogelijkheden opgehaald worden voor het vervoer en de telefooncentrale.” 

    Bij dit continu KTO kan er verder naast een vast vragenblok ingezoomd worden op onderwerpen die op dat moment relevant zijn. “Bijvoorbeeld over de manier waarop coronaregels worden nageleefd”, legt Van Setten uit. “We voegen toe wat op dat moment relevant is. Daarnaast wordt er rekening gehouden met de indicatie van reizigers. Bij rolstoelvervoer kan er bijvoorbeeld gericht gevraagd worden of de rolstoel goed vastgezet is.” 

    Geen terugkoppeling op individueel niveau

    Het klanttevredenheidsonderzoek is een instrument waarmee op hoofdlijnen gestuurd kan worden op trends en ontwikkelingen. Om deze reden stelt Mulder dat de MRDH niet terugkoppelt op individueel niveau. “Als er sprake is van ontevredenheid geven de telefonisten aan dat de reiziger daar eventueel een klacht over in kan dienen. Als er bij de vervoerder of bij de chauffeur iets structureels lijkt te spelen, kunnen wij contact opnemen met de betreffende vervoerder. Zo kan je direct verbeterpunten aandragen en inspelen op de situatie”, aldus Mulder. 

    Wat de Metropoolregio verder bewogen heeft om voor deze methodiek te kiezen is dat de resultaten gekoppeld kunnen worden aan de feitelijke ritdata. “Met de board-computer in de voertuigen kunnen de in- en uitstaptijden worden achterhaald. Wat je hierbij vroeger vaak hoorde was dat de chauffeur zei op tijd ter plekke te zijn geweest, terwijl de klant een klacht indiende omdat de taxi te laat of helemaal niet was komen opdagen”, stelt Mulder. Doordat de beleving en de feitelijke ritdata nu gekoppeld kunnen worden, kan een rit volgens Mulder toch als goed uitgevoerd bestempeld worden ondanks dat men hier met de feitelijke ritdata anders zou oordelen. 

    Informatievoorziening blijkt belangrijk

    Zowel de vervoerders als reizigers ervaren de nieuwe vorm van klanttevredenheidsonderzoek tot nu toe positief volgens de heren. De opdrachtgever krijgt nu per kwartaal een rapportage die met de vervoerder wordt besproken, Mocht het nodig zijn, kan er direct ingespeeld worden op bepaalde zaken. Vanaf medio mei zal Noot het Regiotaxi-vervoer overnemen. “We hebben er bewust voor gekozen om in januari al te starten met het onderzoek zodat we al een beeld hebben voor de start van de nieuwe contractperiode”, zegt Mulder. Dit beeld zal vervolgens vergeleken worden met het vervoer door Noot. 

    Ondanks dat het onderzoek pas net is gestart, wordt er opgemerkt dat klanten over het algemeen tevreden zijn op het moment dat de informatievoorziening goed is. “Wanneer er op tijd wordt gecommuniceerd dat de taxi een half uurtje later komt, heeft de klant daar vaak vrede mee.” Mulder stelt dat de klanten achteraf tevreden zijn, ondanks dat de vervoerder te laat is. “Dit is iets wat wij voorheen met het jaarlijkse onderzoek lastiger konden achterhalen. Toen kwam een negatieve reiservaring uit het voorjaar in het najaar tijdens een schriftelijk KTO naar voren.” 

    The post Continu klanttevredenheidsonderzoek moet kwaliteit Regiotaxi Haaglanden verbeteren first appeared on TaxiPro.
    15 April 15 2021, 08:51
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=66309
  • Uber moet chauffeur weer toelaten na ‘onterechte’ fraudebeschuldiging

    Een Uber-chauffeur die naar eigen zeggen onterecht werd aangemerkt als fraudeur, heeft geen toegang meer tot het platform. De Amsterdamse rechtbank heeft Uber bevolen om hem weer toe te laten. Volgens de advocaat van de chauffeur en vakbond FNV staat deze zaak echter niet op zichzelf, maar speelt het ook bij andere Uber-chauffeurs.  Appie Omar, […]

    The post Uber moet chauffeur weer toelaten na ‘onterechte’ fraudebeschuldiging first appeared on TaxiPro.

    Een Uber-chauffeur die naar eigen zeggen onterecht werd aangemerkt als fraudeur, heeft geen toegang meer tot het platform. De Amsterdamse rechtbank heeft Uber bevolen om hem weer toe te laten. Volgens de advocaat van de chauffeur en vakbond FNV staat deze zaak echter niet op zichzelf, maar speelt het ook bij andere Uber-chauffeurs. 
    Appie Omar, de taxichauffeur in kwestie, was vooral voor Uber actief in de regio Eindhoven. Doordat zijn account door het automatische systeem van Uber is gedeactiveerd, rijdt hij nu al een jaar niet meer. Samen met vijf Britse Uber-chauffeurs met hetzelfde probleem spande hij een rechtszaak aan tegen de taxidienst, zo meldt de NOS.

    De Uber-chauffeur stelt al sinds eind 2019 te worstelen met dit probleem. In de dagvaarding die naar Uber is gestuurd en in handen is van de NOS, staat dat het account van Omar in december 2019 en maart 2020 is gedeactiveerd. Vervolgens werd het hersteld omdat het een fout betrof. Een maand later gebeurde dit weer, maar toen leidde het niet tot herstel.

    In de dagvaarding schrijft advocaat Ekker dat Uber na een sommatie heeft gereageerd. Volgens Uber heeft Omar “frauduleuze activiteiten” gepleegd, bestaande uit het uitvoeren van verhoudingsgewijs veel ritten zonder betaling van de passagier. Dit wordt door Omar en zijn advocaat gezien als onbegrijpelijke uitleg.  

    Tientallen chauffeurs in soortgelijke situatie

    Ekker zegt dat dit probleem niet alleen bij Omar speelt, maar bij meer chauffeurs. Hij beweerd in de afgelopen maanden door tientallen chauffeurs in een soortgelijke situatie gebeld te zijn. Zij snappen volgens hem niet wat er aan de hand is en waar ze van worden beschuldigd. Daarbij legt hij uit dat als er al een reactie van Uber komt, het een standaardbericht is of dat er met een medewerker wordt gesproken die er niks van afweet.

    Ook Vakbond FNV stelt al sinds 2018 berichten te krijgen hierover, en herkent het verhaal van Omar. Bestuurder Amrit Sewgobind legt uit dat beschuldigingen vaak vrij snel worden geuit via de app of een email. Op het moment dat de chauffeur doorvraagt wat er exact is gebeurd, komt er volgens Sewgobind geen helder antwoord. Volgens de bestuurder zijn de chauffeurs in feite rechteloos. 

    Omdat het gaat om een verstrekvonnis, was Uber niet aanwezig bij de zitting. De taxidienst zegt in een reactie pas sinds vorige week op de hoogte te zijn gebracht over het vonnis. De taxidienst vind dat er niet de juiste procedure is gevolgd, en is van plan om de zaak alsnog aan te vechten.

    The post Uber moet chauffeur weer toelaten na ‘onterechte’ fraudebeschuldiging first appeared on TaxiPro.
    15 April 15 2021, 07:45
    Straattaxi
    https://www.taxipro.nl/?p=66315
  • ‘Wmo-ritten verplicht 24 uur vooraf boeken in strijd met mensenrechten’

    Om de kosten van het wmo-vervoer in de gemeenten Ridderkerk, Barendrecht en Albrandswaard in te perken, heeft het college van B&W bezuinigingen doorgevoerd. Na een mislukte poging tot aanpassing van het beleid door de raad, werd er tijdens de laatste commissievergadering gesteld dat de bezuinigingen in strijd zijn met de rechten van de gehandicapte mens.  […]

    The post ‘Wmo-ritten verplicht 24 uur vooraf boeken in strijd met mensenrechten’ first appeared on TaxiPro.

    Om de kosten van het wmo-vervoer in de gemeenten Ridderkerk, Barendrecht en Albrandswaard in te perken, heeft het college van B&W bezuinigingen doorgevoerd. Na een mislukte poging tot aanpassing van het beleid door de raad, werd er tijdens de laatste commissievergadering gesteld dat de bezuinigingen in strijd zijn met de rechten van de gehandicapte mens. 
    De drie gemeenten hebben gezamenlijk het doelgroepenvervoer aanbesteed. Omdat de kosten van 350.000 euro voor het vervoer als te hoog werden beschouwd, zijn er bezuinigingen doorgevoerd. Ritten moeten hiermee 24 uur van te voren worden aangevraagd, zodat planning beter mogelijk is. Voor onverwachte spoedritten wordt hierbij een uitzondering gemaakt. 

    Verder is het toegestaan dat de vervoerder bij 90 procent van de ritten op tijd komt, in tegenstelling tot 95 procent van de ritten zoals eerder gold. Ook hier zijn uitzonderingen mogelijk zoals in situaties waarop op tijd komen noodzakelijk is, bij bijvoorbeeld medisch onderzoek of een voorstelling. 

    Tijdens de commissievergadering heeft Astrid Pieterse als inspreker vraagtekens gezet bij deze bezuinigingen, schrijft het Ridderkerks Dagblad. Zij is hier niet over te spreken, en stelt de raadsleden de vraag of zij wel eens 24 uur van te voren hebben moeten bedenken of ze de auto nodig hebben. Ook vroeg Pieterse de leden hoe lang zij het denken vol te houden als ze dit de hele week moeten doen. Volgens haar hebben de raadsleden geen idee wat ze mensen hiermee aan doen, en weten ze ook niet of dit wettelijk is toegestaan. 

    Achteruitgang in toegankelijkheid

    Ter onderbouwing van haar standpunt betrok Pieterse het derde lid van artikel vier van het verdrag van de Verenigde Naties (VN) hierbij. Hierin staat dat alles dat we zeggen, bedenken en doet, samen wordt gedaan met mensen met een beperking. Dit is met deze bezuinigingen in haar ogen niet het geval. 

    Door mensen te verplichten om ritten 24 uur van te voren te boeken, is er volgens Pieterse sprake van een dusdanige achteruitgang in toegankelijkheid waarmee er tegen dit VN-verdrag wordt ingegaan. Ook stelt zij dat het vragen waarom men niet eerder een rit geboekt heeft, een inbreuk is op de privacy die mogelijk ingaat tegen de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). 

    Als inspreker benadrukt ze bij de raad dat het een mensenrecht is om vervoer te hebben op een wijze en tijdstip naar keuze en tegen een betaalbare prijs. Een aanvraagtijd van 24 uur valt daar volgens haar niet onder. Het College voor de Rechten van de Mens is inmiddels over deze gang van zaken geïnformeerd. 

    Ondanks motie geen aangepast beleid

    De Ridderkerse gemeenteraad heeft in juni vorig jaar met een grote meerderheid via een motie het college van B&W opgedragen om op zoek te gaan naar een oplossing, en met een nieuw en innovatief voorstel te komen. In deze motie werd toen ook gesteld dat de drempel om mee te doen aan de samenleving voor mensen met een beperking en met name rolstoelafhankelijken wordt opgeworpen. 

    Desondanks komt er voor Ridderkerk geen aangepast beleid, omdat dit volgens het college van B&W ook voor Barendrecht en Albrandswaard financiële gevolgen met zich meebrengt. Ze stelden hierbij dat als Ridderkerk nu alleen kiest voor het terugdraaien voor de beheersmaatregelen, de kosten van de andere twee gemeenten ook op rekening komt van Ridderkerk. Dit is volgens het college geen wenselijke situatie. De bezuinigingen worden dus niet teruggedraaid. 

    In juni opnieuw in bespreking

    Als reactie op Pieterse stelt raadslid Arianne Ripmeester (PvdA) dat deze breed gesteunde motie van de gemeenteraad over de bezuiniging niet als afgedaan kan worden beschouwd. Volgens haar zal het standpunt van het college van B&W in de volgende raadsvergadering op tafel komen te liggen ter beoordeling van de gemeenteraad. Dit zal waarschijnlijk in juni zijn, omdat een eerdere raadsvergadering in april als te kort dag wordt beschouwd en er in mei geen vergaderingen zullen zijn wegens een gebrek aan onderwerpen. 

    Lees ook: 

    The post ‘Wmo-ritten verplicht 24 uur vooraf boeken in strijd met mensenrechten’ first appeared on TaxiPro.
    14 April 14 2021, 09:07
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=66292
  • Taxi-app Grab naar beurs met bijna 40 miljard dollar waarde

    De Singaporese taxi-app Grab heeft een notering gekregen aan de Amerikaanse techbeurs Nasdaq. Het bedrijf wordt daarbij op net geen 40 miljard dollar gewaardeerd.  De Aziatische vervoersdienst ontvangt 450 miljoen dollar voor een aandeel in het bedrijf, meldt ANP. Dit wordt gedaan door een spac, een lege beurshuls bedoeld om een bedrijf naar de beurs […]

    The post Taxi-app Grab naar beurs met bijna 40 miljard dollar waarde first appeared on TaxiPro.

    De Singaporese taxi-app Grab heeft een notering gekregen aan de Amerikaanse techbeurs Nasdaq. Het bedrijf wordt daarbij op net geen 40 miljard dollar gewaardeerd. 
    De Aziatische vervoersdienst ontvangt 450 miljoen dollar voor een aandeel in het bedrijf, meldt ANP. Dit wordt gedaan door een spac, een lege beurshuls bedoeld om een bedrijf naar de beurs te brengen. Daarnaast haalde het bedrijf 4 miljard dollar op bij andere investeerders. 

    Meest waardevolle app in Zuidoost-Azië

    Grab begon als een taxi-app vergelijkbaar met Uber, maar biedt inmiddels ook andere diensten aan, variërend van maaltijdbezorging tot bankzaken. Het bedrijf wordt ook wel eens de meest waardevolle app in Zuidoost-Azië genoemd. Grab is echter nog niet winstgevend. De taxidiensten draaien geen verlies, maar financiële takken en de bezorgingstakken wel. 

    Door de beursgang via een spac breekt Grab een record. Nog nooit eerder ging een bedrijf met zo’n waarde op deze manier naar de beurs.

    Bron: ANP

    Lees ook:

    The post Taxi-app Grab naar beurs met bijna 40 miljard dollar waarde first appeared on TaxiPro.
    14 April 14 2021, 06:17
    Straattaxi
    https://www.taxipro.nl/?p=66299
  • RMC en Trevvel verliezen rechtszaak gunning RegioTaxi Haaglanden

    Het RegioTaxi-vervoer Haaglanden is terecht gegund aan Noot, zo heeft de rechter geoordeeld. RMC en Trevvel, die respectievelijk op de derde en vijfde plek eindigden, stellen dat er is gewonnen met een irreële inschrijving. Daarom spanden beide taxibedrijven een rechtszaak aan tegen de aanbestedende Metropoolregio Rotterdam Den Haag. De opdracht betreft het collectief vraagafhankelijk vervoer […]

    The post RMC en Trevvel verliezen rechtszaak gunning RegioTaxi Haaglanden first appeared on TaxiPro.

    Het RegioTaxi-vervoer Haaglanden is terecht gegund aan Noot, zo heeft de rechter geoordeeld. RMC en Trevvel, die respectievelijk op de derde en vijfde plek eindigden, stellen dat er is gewonnen met een irreële inschrijving. Daarom spanden beide taxibedrijven een rechtszaak aan tegen de aanbestedende Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

    De opdracht betreft het collectief vraagafhankelijk vervoer in de gemeenten Delft, Midden Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Zoetermeer, Leidschendam-Voorburg, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Den Haag. Naast de uitvoer van het vervoer gaat het ook om callcenter-taken. De looptijd is zeven jaar, met één optie tot verlenging.

    Na de publicatie van de eerste Nota van Inlichtingen op 25 augustus vorig jaar, konden er in twee termijnen vragen over de opdracht gesteld worden. Er zijn toen door RMC en Trevvel geen vragen gesteld over de gunningssystematiek. De partijen die voldeden aan de geschiktheidseisen mochten hierna op onderhandelingsgesprek komen. Tijdens dit gesprek hebben alle partijen hier wel vragen over gesteld. Op basis van de onderhandelingen is vervolgens het Programma van Eisen definitief gemaakt, en konden partijen hun offerte opmaken. Door dit te doen, stemden zij in met de voorwaarden van de aanbestedingsprocedure. 

    De inschrijvingen zijn beoordeeld op zowel prijs als kwaliteit. Wat betreft prijs ging het om het bedrag per declarabele kilometer, dat voor 30 procent meewoog. Kwaliteit woog daarentegen voor 70 procent mee. Hiervoor moesten inschrijvers een zogenaamd ‘Plan Duurzaamheid’ en een ‘Plan Klantbeleving’ indienen. 

    Onrealistische percentages

    De inschrijvers kregen op 11 november 2020 bericht dat de aanbestedende dienst voornemens had om de opdracht te gunnen aan Noot. Daarna is de volledige rangschikking aan alle inschrijvers bekendgemaakt via TenderNed, en zijn de scores van de overige inschrijvers gedeeld. Hieruit bleek de inschrijving van Noot de beste kwaliteit-prijsverhouding te hebben, opgevolgd door Connexxion Taxi Services (CTS) en RMC. 

    Volgens RMC en Trevvel zijn er echter irreële inschrijvingen gedaan, onder meer door Noot. RMC lijkt vooral de haalbaarheid van de klanttevredenheidspercentages van de winnende partij in twijfel te trekken. Ze verwijzen hiervoor naar de aanbestedingsleidraad, waarin staat dat 10,3 procent van de huidige klanten het vervoerssysteem met een rapportcijfer 6 of lager beoordeeld, en 67,7 procent met een 8 of hoger. Deze percentages zijn respectievelijk veel hoger en veel lager dan die van Noot. Zij stellen namelijk dat ten minste 99 procent hun diensten zal beoordelen met een acht of hoger, en maximaal 0,1 procent met een zes of lager.

    RMC en Trevvel hebben ook nog op andere manieren geprobeerd aan te tonen dat de geboden percentages onrealistisch zijn. Zo werd er verwezen naar scores uit 2019 over de klanttevredenheid van RegioTaxi Haaglanden, algemene cijfers uit de branche en een studie van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid en verklaringen van drie marktonderzoeksbureaus. Ten aanzien van Noot is er verder nog verwezen naar een evaluatie van Noot Groepsvervoer, waaruit blijkt dat het percentage klachten over het leerlingenvervoer in de gemeenten Delft, Midden-Delfland en Rijswijk wordt overschreden. 

    Bezwaren te laat

    Er wordt daarom betoogd door RMC dat de aanbestedende partij deze inschrijvingen had moeten uitsluiten of ze op zijn minst grondiger had moeten beoordelen, verifiëren en toetsen. Zij stellen dat dit is nagelaten. Ook is er volgens hen in de aanbestedingsprocedure ongeoorloofd veel ruimte toegelaten voor manipulatief of irreëel inschrijven. 

    Omdat RMC en Trevvel voor het opmaken van een offerte vragen hebben gesteld over de gunningssystematiek, maar vervolgens met het indienen van de offerte geen bezwaren hiertegen hebben getoond, komen deze bezwaren volgens de rechter te laat. De partijen hebben in de onderhandelingsfase wel aan de orde gesteld dat de beoordelingssystematiek van de gunningscriteria tot irreële of niet-vergelijkbare inschrijvingen kan leiden. Dit verandert de zaak echter niet volgens de rechter, omdat dit is gedaan na het indienen van de inschrijving. 

    Opdrachten niet vergelijkbaar

    Ook de verwijzing naar onderzoeken waaruit zou moeten blijken dat de geoffreerde percentages niet reëel zijn, werd als onterecht gezien. Er werd geoordeeld dat er de onderliggende opdrachten van de gebruikte onderzoeken niet voldoende vergelijkbaar lijken met deze opdracht. Ook leidt de vergelijking met de evaluatie van het leerlingenvervoer uitgevoerd door Noot volgens de rechtbank nergens toe, omdat ook het leerlingenvervoer niet vergelijkbaar is met het RegioTaxi-vervoer. 

    Omdat er bij de nieuwe opdracht ook gebruik zal worden gemaakt van een continue klanttevredenheidsonderzoek, zou er ook direct ingespeeld kunnen worden op eventuele negatieve ervaringen. De input van reizigers kan hierbij gebruikt worden voor maatwerk. Volgens de rechter is het aannemelijk dat dit een positieve invloed zal hebben op de klanttevredenheid. Al met al werden de vorderingen van RMC en Trevvel afgewezen, en ook het hoger beroep van Trevvel slaagde niet.

    The post RMC en Trevvel verliezen rechtszaak gunning RegioTaxi Haaglanden first appeared on TaxiPro.
    13 April 13 2021, 09:28
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=66225