Nieuws uit de taxi branche

  • Volop netwerkmogelijkheden tijdens online MaaS Congres

    Bij online evenementen is de mogelijkheid om te netwerken meestal beperkt. Maar op het MaaS Congres op 16 en 17 maart komt daar verandering in, dankzij de inzet van een platform dat volledig is ingericht op online netwerken. De deelnemers kunnen daardoor bijvoorbeeld zelf de bedrijven, organisaties en overheden selecteren met wie ze één op […]

    The post Volop netwerkmogelijkheden tijdens online MaaS Congres first appeared on TaxiPro.

    Bij online evenementen is de mogelijkheid om te netwerken meestal beperkt. Maar op het MaaS Congres op 16 en 17 maart komt daar verandering in, dankzij de inzet van een platform dat volledig is ingericht op online netwerken. De deelnemers kunnen daardoor bijvoorbeeld zelf de bedrijven, organisaties en overheden selecteren met wie ze één op één verder willen praten.

    Het MaaS Congres beleeft op 16 en 17 maart zijn vierde editie, maar in tegenstelling tot de vorige keren is een fysiek evenement met honderden deelnemers niet mogelijk. Zij die het online congres over Mobility as a Service bijwonen, krijgen een hoogwaardig programma aangeboden waarbij ook de netwerkmogelijkheden goed zijn verzorgd. ProMedia, de organisator van het congres, zet daarvoor het platform Brella in.
    “Brella geeft de mogelijkheid om, naast het streamen van het congres, ook te netwerken met alle deelnemers, sprekers en partners”, legt projectmanager Eline Hofland van ProMedia uit. “In Brella kun je zelf aangeven op welke dagen en tijden je beschikbaar bent om te netwerken en dit kun je altijd wijzigen.” Hofland legt uit dat er verschillende manieren zijn om te netwerken. Een daarvan is relevante matchmaking, zodat de deelnemers met de juiste partijen in contact komen.

    Uitnodigen voor een gesprek

    “Tijdens je registratie geef je aan in welke categorieën jouw interesses liggen. Je wordt vervolgens gematcht met iedereen die dezelfde interesses heeft. Bij het onderdeel ‘people’ zijn alle deelnemers te vinden, ook de eigen matches.” Mensen kunnen worden opgezocht op basis van naam, bedrijf, titel en andere filters, vertelt Hofland. “Door op het profiel van een ander te klikken, kan je diegene uitnodigen voor een tijdslot om elkaar te spreken. De ander kan dat voorstel accepteren, weigeren of een ander voorstel doen. Het één op één-gesprek kan met videobellen of via de chat plaatsvinden.” 

    De chat wordt ook op andere manieren ingezet. Zo is die tijdens het hele congres geopend voor alle deelnemers, zodat ze met elkaar kunnen praten over de presentaties en vragen kunnen stellen aan de sprekers. Ook in die publieke chat bestaat de mogelijkheid om op het profiel van een andere gebruiker te klikken en diegene uit te nodigen voor een gesprek. Binnen Brella kan verder contact worden gelegd met de medewerkers van de congrespartners en de sprekers. Ook met hen kan contact worden gemaakt voor verdere gesprekken, via de chat of videobellen.

    Interactieve netwerksessies

    Het platform is niet alleen op 16 en 17 maart tijdens het congres geopend, maar deelnemers kunnen ook in de uren en zelfs dagen daaromheen met elkaar in contact treden. Voor de extra verdieping zijn bovendien drie interactieve netwerksessies in het programma opgenomen. Deze gaan over specifieke onderwerpen, zodat deelnemers elkaar op basis van een gedeelde interesse kunnen treffen.

    “KNV verzorgt een sessie over MaaS en het stimuleren van aanbod”, legt programmamaker Inge Jacobs uit. “Marktpartijen en overheden gaan daarover met elkaar in gesprek. Een andere sessie gaat over de vraag hoe MaaS kan bijdragen aan de transitie van een infragedreven naar een datagedreven overheid. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat neemt deze workshop voor zijn rekening. In de derde netwerksessie deelt de Vervoerregio Amsterdam adviezen en leerpunten over het vaststellen van een nieuwe visie op MaaS.”

    The post Volop netwerkmogelijkheden tijdens online MaaS Congres first appeared on TaxiPro.
    1 March 01 2021, 14:46
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=65489
  • Regiovervoer Oosterschelde voor zeker twee jaar naar Citax Tiel

    Het routevervoer en vraagafhankelijk vervoer in Oosterschelde is voor twee jaar, met een maximale verlenging van twaalf maanden, gegund aan vervoersbedrijf Citax uit Tiel. De inschrijvingen op deze aanbesteding werden enkel op prijs beoordeeld.  Citax zal vanaf 1 augustus dit jaar in opdracht van het Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO) het vervoer binnen, vanuit en naar […]

    The post Regiovervoer Oosterschelde voor zeker twee jaar naar Citax Tiel first appeared on TaxiPro.

    Het routevervoer en vraagafhankelijk vervoer in Oosterschelde is voor twee jaar, met een maximale verlenging van twaalf maanden, gegund aan vervoersbedrijf Citax uit Tiel. De inschrijvingen op deze aanbesteding werden enkel op prijs beoordeeld. 

    Citax zal vanaf 1 augustus dit jaar in opdracht van het Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO) het vervoer binnen, vanuit en naar de vervoersgebieden in de regio Oosterschelde en in de provincie Zeeland verzorgen. Het gaat hierbij om het Jeugdwetvervoer, het vervoer van mensen met een wmo-BG of wmo-indicatie en haltetaxi-reizigers. De gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland zal het vervoer aansturen.      

    Binnen het regiovervoer Oosterschelde is er sprake van een verdeling van het vervoer in vier percelen, ook wel basepoints genoemd. Deze opdracht betreft het vervoer met als basepoint Goes. Voorheen werd dit vervoer, na een faillissement in 2020 van de gecontracteerde vervoerder, uitgevoerd door Connexxion onder een overbruggingsovereenkomst. Omdat dat contract dit jaar afloopt, werd het vervoer opnieuw aanbesteed. 

    Enkel beoordeeld op prijs

    Drie vervoerders hebben zich ingeschreven. De opdrachtgever heeft deze inschrijvingen enkel beoordeeld op prijs. De inschrijvers dienden hiervoor een prijsformulier in te vullen, waarbij zij alle kosten moesten uitdrukken in een tarief per inzetuur. De kosten waren onderverdeeld in de twee categorieën: capaciteit vraagafhankelijk vervoer en capaciteit routevervoer. Het tarief per inzetuur voor de eerste categorie mocht variëren van minimaal 27 tot maximaal 33 euro, en bij de tweede categorie van 32 tot 38 euro. 

    Op basis van de ingevulde prijzen werd de gewogen inschrijfprijs bepaald. Het tarief voor de capaciteit van het vraagafhankelijke vervoer woog hierbij voor 28 procent mee en het tarief voor de capaciteit van het routevervoer voor 72 procent. De opgegeven tarieven werden vermenigvuldigd met deze gewichten en vervolgens bij elkaar opgeteld. Citax bleek hierbij de goedkoopste inschrijver, waardoor het vervoer aan hen is gegund. 

    De opdrachtgever stelt dat er bewust is gekozen om geen beoordeling te doen op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding. Deze gaf dan ook aan dat het hier op basis van het gestelde eisenpakket geen meerwaarde in zag en dat het tevens is gedaan met het oog op de relatief korte looptijd van de overeenkomst. 

    The post Regiovervoer Oosterschelde voor zeker twee jaar naar Citax Tiel first appeared on TaxiPro.
    1 March 01 2021, 10:56
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=65465
  • Taxichauffeur neergestoken op standplaats Eindhoven Airport 

    Een taxichauffeur raakte zaterdagmiddag zwaargewond nadat hij werd neergestoken op een taxistandplaats naast de vertrekhal van Eindhoven Airport. De Koninklijke Marechaussee heeft een Poolse man als verdachte aangehouden.  De steekpartij vond plaats op de Freddy van Riemsdijkweg, meldt Omroep Brabant. De Koninklijke Marechaussee was dichtbij toen het incident gebeurde, omdat ze politietaken uitvoerden op het […]

    The post Taxichauffeur neergestoken op standplaats Eindhoven Airport  first appeared on TaxiPro.

    Een taxichauffeur raakte zaterdagmiddag zwaargewond nadat hij werd neergestoken op een taxistandplaats naast de vertrekhal van Eindhoven Airport. De Koninklijke Marechaussee heeft een Poolse man als verdachte aangehouden. 
    De steekpartij vond plaats op de Freddy van Riemsdijkweg, meldt Omroep Brabant. De Koninklijke Marechaussee was dichtbij toen het incident gebeurde, omdat ze politietaken uitvoerden op het vliegveld. 

    Mes en bloedsporen aangetroffen

    Toen zij bij de taxistandplaats aankwamen, zagen ze de verdachte van de steekpartij te voet vluchten. Een woordvoerder van de Marechaussee meldt dat zij hem hebben kunnen arresteren na een korte achtervolging. 

    Waarom de steekpartij heeft plaatsgevonden, is nog onduidelijk. De Marechaussee doet hier momenteel nog onderzoek naar. Inmiddels is wel bekend dat de chauffeur in de taxi is neergestoken. In het voertuig werden een mes en bloedsporen aangetroffen.

    The post Taxichauffeur neergestoken op standplaats Eindhoven Airport  first appeared on TaxiPro.
    1 March 01 2021, 08:22
    Straattaxi
    https://www.taxipro.nl/?p=65476
  • Leerlingenvervoer Cranendonck gegund aan Noot 

    Noot mag de komende vijf tot zeven jaar het leerlingenvervoer in de gemeente Cranendonck gaan verzorgen. Het contract tussen de vervoerder en de Noord-Brabantse gemeente zal 1 augustus dit jaar ingaan.   Op het moment van peiling in september maakten er 99 leerlingen uit de gemeente met 21.000 inwoners gebruik van dit vervoer. De overeenkomst heeft […]

    The post Leerlingenvervoer Cranendonck gegund aan Noot  first appeared on TaxiPro.

    Noot mag de komende vijf tot zeven jaar het leerlingenvervoer in de gemeente Cranendonck gaan verzorgen. Het contract tussen de vervoerder en de Noord-Brabantse gemeente zal 1 augustus dit jaar ingaan.  
    Op het moment van peiling in september maakten er 99 leerlingen uit de gemeente met 21.000 inwoners gebruik van dit vervoer. De overeenkomst heeft een looptijd van minimaal vijf tot maximaal zeven jaar. Daarvan staat vijf jaar vast en daarna kan het contract nog eenmalig voor twee jaar verlengd worden.

    Vervoer met speciale zorg

    De leerlingen zullen vervoerd worden vanaf hun vaste woon- of verblijfadres naar twintig verschillende scholen. Omdat er sprake kan zijn van problematiek door eventuele handicaps en andere beperkingen van de leerlingen zal dit gedaan worden met speciale zorg. 

    Er waren in totaal negen vervoerders die zich hebben ingeschreven. De inschrijvingen werden beoordeeld op basis van de gunningscriteria kwaliteit en prijs. Hierbij woog prijs voor 40 procent mee, en kwaliteit voor 40 procent. Van de negen inschrijvers kwam Personenvervoer Noot dus als beste uit de bus.

    The post Leerlingenvervoer Cranendonck gegund aan Noot  first appeared on TaxiPro.
    26 February 26 2021, 10:54
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=65446
  • Qairos wil met nieuwe taxi-app oneerlijke concurrentie bestrijden

    Taxidienst Qairos maakt zijn intrede in Nederland met een nieuwe taxi-app. Met deze app wil het bedrijf een antwoord bieden op de oneerlijke concurrentie die volgens de taxidienst op de markt is ontstaan door vervoersdiensten als Uber.  Professionele taxichauffeurs hebben vaak kritiek op app-diensten als Uber, die in veel grote steden in Europa en daarbuiten […]

    The post Qairos wil met nieuwe taxi-app oneerlijke concurrentie bestrijden first appeared on TaxiPro.

    Taxidienst Qairos maakt zijn intrede in Nederland met een nieuwe taxi-app. Met deze app wil het bedrijf een antwoord bieden op de oneerlijke concurrentie die volgens de taxidienst op de markt is ontstaan door vervoersdiensten als Uber. 
    Professionele taxichauffeurs hebben vaak kritiek op app-diensten als Uber, die in veel grote steden in Europa en daarbuiten worden aangeboden. Als reactie hierop heeft Michel Brull, algemeen directeur van Qairos, een app ontwikkeld die bruikbaar is voor alle taxiondernemers. Zowel de eenmanstaxi als een bedrijf met meerdere auto’s en chauffeurs kan gebruikmaken van deze app, waarmee het bedrijf ten dienste van de chauffeur de klant snel en efficiënt wil bedienen.

    Zoveel mogelijk bediend door eigen chauffeurs

    Dit wil de taxidienst doen door klanten eerst toe te wijzen aan de eigen chauffeur voor de rit, waarmee de klant al bekend is. Wanneer deze chauffeur niet beschikbaar is, wordt de rit overgedragen aan een collega van hetzelfde bedrijf. Als deze eveneens niet inzetbaar is, wordt het aangeboden aan andere aangesloten chauffeurs bij het Qairos-netwerk. Op deze manier stelt het bedrijf dat het de klant zo goed mogelijk wil bedienen. Het voordeel voor chauffeurs hierbij is dat ze – ook als zij de rit niet zelf kunnen rijden – een bonus ontvangen voor ‘hun’ klant. 

    De klant heeft de keuze om voor de rit een vooraf bepaalde vaste prijs te betalen of om de ritprijs te laten berekenen door de taximeter in de taxi. Er kan daarbij zowel in de taxi contant afgerekend worden, als in de app met Creditcard of iDEAL. De app houdt alle commissies en betalingen bij in de virtuele portemonnee van de chauffeur of van het bedrijf.  

    Gevecht met grote aanbieders

    Momenteel is Qairos al actief in Spanje, waarbij ruim 700 chauffeurs aangesloten zijn. In Nederland zal MT Personenvervoer het eerste taxibedrijf zijn dat zijn klanten de mogelijkheid geeft om met de app een taxirit te bestellen. Roel Spinhoven, mede-eigenaar van het taxibedrijf uit Maastricht, meent hiermee het gevecht aan te gaan met grote aanbieders die hun klanten naar zijn zeggen ‘inpikken’.  

    De Spaanse taxidienst stelt dat het op dit moment nog niet geïnteresseerd is in de grootste steden in ons land, omdat de concurrentie daar volgens Qairos een eigen ‘oorlog’ aan het voeren is. 

    The post Qairos wil met nieuwe taxi-app oneerlijke concurrentie bestrijden first appeared on TaxiPro.
    26 February 26 2021, 08:25
    Innovatie
    https://www.taxipro.nl/?p=65449
  • FNV wil onveilig gevoel chauffeurs zorgvervoer wegnemen

    De taxibranche moet zich al bijna een jaar houden aan coronaprotocollen, die ook meerdere malen zijn gewijzigd. In het werkveld heerst onduidelijkheid over de uitvoer en geven chauffeurs aan zich ondanks de protocollen soms nog onveilig te voelen in hun werk. Meindert Gorter van FNV geeft in gesprek met TaxiPro aan dat de bond bekend […]

    The post FNV wil onveilig gevoel chauffeurs zorgvervoer wegnemen first appeared on TaxiPro.

    De taxibranche moet zich al bijna een jaar houden aan coronaprotocollen, die ook meerdere malen zijn gewijzigd. In het werkveld heerst onduidelijkheid over de uitvoer en geven chauffeurs aan zich ondanks de protocollen soms nog onveilig te voelen in hun werk. Meindert Gorter van FNV geeft in gesprek met TaxiPro aan dat de bond bekend is met deze problemen en zich hard blijft maken om de situatie te verbeteren.
    Gorter is vakbondsbestuurder bij FNV en eerste onderhandelaar voor de cao Taxivervoer. Hij geeft hij aan dat er sinds de invoer van de coronaprotocollen veel vragen binnenkomen over het coronabeleid dat werkgevers in de praktijk hanteren. Ook krijgen zij veel klachten binnen over de protocollen zelf. 

    De bond krijgt vooral veel vragen en klachten over het mondkapjesbeleid dat zij dienen te hanteren volgens de laatste protocollen. Hierin wordt beschreven dat chauffeurs een chirurgisch mondkapje moeten dragen tijdens het werk. Toch wordt er geregeld bij de vakbond aangegeven dat zij door hun werkgever niet van dit type mondkapjes worden voorzien. 

    Gorter stelt dat dit voor de FNV lastig is om te beoordelen: “Je hebt wel wat kenmerken waaraan je deze mondkapjes kunt herkennen, maar het is lastig om te zien of er sprake is van vervalsing, of dat het helemaal geen chirurgisch mondkapje is.” Hij noemt zichzelf geen specialist op dit vlak en stelt hier ook liever buiten te willen blijven omdat hier instanties voor zijn, maar toch baart het hem zorgen.

    Zorg voor veiligheid en verdiensten

    Volgens de laatste protocollen mogen er in een taxibusje ook nog steeds meerdere mensen vervoerd worden als zij geen corona-gerelateerde klachten hebben. Chauffeurs voelen zich hier echter niet altijd veilig bij, weet Gorter. Hij heeft hier begrip voor, maar legt uit dat de protocollen niet door cao-partijen worden opgesteld en dus ook niet door hen aangepast kunnen worden: “Je hebt te maken met het RIVM, de landelijke richtlijnen en de werkgevers die ook nog moeten verdienen.”

    Enerzijds moet er dus gezorgd worden voor de veiligheid van de werknemers, en anderzijds dat bedrijven door de crisis heenkomen: “Je moet er met zijn allen voor zorgen dat de werknemers zo goed en zo veilig mogelijk hun werk kunnen blijven doen. Maar tegelijk moet je er ook voor zorgen dat thuis de schoorsteen blijft roken, wat voor zowel werkgevers als werknemers belangrijk is.”

    Problemen blijven aankaarten

    Toch blijven zulke zorgen door de FNV aangekaart worden. Gorter zegt dat dit vooral wordt gedaan bij werkgeversorganisatie KNV, waar zij veel mee samenwerken. Zo hebben zij geregeld met elkaar gesproken over chauffeurs in de risicogroep. “De werkgever moet hier rekening mee houden door hen tijdelijk iets anders te laten doen of andere ritten te laten rijden”, vind de vakbondsbestuurder. Volgens hem valt hierin veel te sturen.

    Wat betreft het ingrijpen bij overtredingen legt Gorter uit dat er bij meerdere aanwijzingen dat een werkgever zich niet goed aan de protocollen houdt, veelal contact wordt opgenomen met de werkgever zelf: “Wij kunnen wel melding doen bij de arbeidsinspectie, maar daar hebben ze het ook druk”. Daarom probeert de vakbond eerst op deze manier te komen tot een oplossing.

    Overtreding van de maximale bezetting

    Een overtreding die geregeld wordt begaan is de overschrijding van het maximaal aantal personen in een busje. Werknemers geven geregeld aan dat er te veel kwetsbare volwassenen tegelijk opgehaald en vervoerd moeten worden. “Een stuk of zes bijvoorbeeld”, schetst Gorter. Hij vertelt dat wanneer er dan wordt gecommuniceerd met de centrale, er vaak wordt geantwoord dat het maar gaat om een klein stukje: “Maar feitelijk ben je gewoon in overtreding, en werknemers worden in gevaar gebracht”.

    De verantwoordelijkheid zou hierbij volgens hem echter ook bij de zorginstelling moeten liggen waar de mensen worden opgehaald. Hij heeft er begrip voor dat zij geen extra bus willen betalen, maar vind dat dit risico niet genomen moet worden.

    “Wij willen van dat virus af, en dan moet je ook niet aan dit soort zaken mee willen werken. Werkgevers moeten hier tegenin gaan en zeggen dat zij dit niet willen voor hun werknemers”, aldus Groter. Omdat er in de taxibranche relatief veel mensen op leeftijd werkzaam zijn, is dit volgens hem extra belangrijk.

    Coronaprotocollen als aanvulling op de wet

    Waar het volgens de vakbondsbestuurder geregeld fout gaat is dat verschillende werkgevers menen dat een coronaprotocol geen wet is: “Op zich klopt dat, maar toevallig staat er in die protocollen wel dat het een aanvulling is op de Arbocatologus of de Arbowet, dat weer onderdeel is van de RI&E, de risicoinventarisatie- en evaluatie.” Hij legt uit dat dit is verplicht ter bevordering van veilig en gezond werken.

    Dit komt erop neer dat wanneer een werknemer besmet zou raken en het blijkt dat de werkgever zich niet, of niet voldoende aan de regels houdt, de werkgever alsnog aansprakelijk kan worden gesteld via FNV of een andere rechtshulpverlener. “Dit kan wanneer blijkt dat de werkgever niet voldoende zijn best doet om zijn werknemers te beschermen”, aldus Gorter. “De werkgever kan hier behoorlijk voor aansprakelijk worden gesteld”.

    Protocollen maken het werkgevers niet altijd makkelijk

    Maar het is niet altijd met opzet dat werkgevers zich niet aan de protocollen houden. “De protocollen zelf maken het voor hen namelijk ook niet altijd makkelijk om werknemers een veilig gevoel te geven”, stelt Gorter. Zo lopen werkgevers er tegenaan dat jongeren ouder dan dertien jaar die nog basisonderwijs volgen in het openbaar vervoer een mondkapje op moeten, maar in de taxi niet. De vakbond heeft in het nieuwe sectorprotocol geadviseerd dat zij zo ver mogelijk van de chauffeur vandaan moeten zitten. Zo wordt het volgens Gorter gemakkelijker voor werkgevers om de veiligheid van hun werknemers te garanderen.

    Daarbij legt hij uit dat initiatieven van werkgevers om werknemers te beschermen ook niet altijd goed worden ontvangen. Zo werd er aan het begin van de crisis veel geprobeerd om schermen in een auto of een bus te plaatsen, vertelt Gorter. “Er waren toen weer andere instanties die ze afkeurden omdat ze volgens hen tot gevaarlijke situaties konden leiden.”

    Ook gaat het er niet alleen om of de werkgever zich aan de regels wil houden. Werknemers moeten hier ook aan meewerken, zegt hij: “Wij constateren helaas ook wel eens dat werknemers zich niet aan de regels houden en bijvoorbeeld geen mondkapje op doen”.

    Aanpak binnen bedrijven het belangrijkste

    Zo lang de protocollen blijven gelden, zal de vakbond opkomen voor de belangen van de leden. Om er voor te zorgen dat er meer in lijn met de protocollen wordt gewerkt, is het volgens Gorter belangrijk dat de werknemers hier goed van op de hoogte zijn. Zij vragen dan ook geregeld aan de werknemers of hun werkgever het protocol met ze bespreekt. “Daar heb ik wel eens vraagtekens bij, terwijl dit wel heel belangrijk is”, zegt Gorter. Zij wijzen werknemers er dan ook op dat zij dit moeten doen.

    Verder geeft de vakbondsbestuurder aan dat zij wel voorlichtingen over de protocollen geven, maar dat het vooral gaat om hoe er door de werkgevers en werknemers mee wordt omgegaan. “Hoe zij dit gezamenlijk oppakken, is het allerbelangrijkste.” Vervolgens blijft hij met andere partijen in overleg om kritisch te bekijken hoe dit verloopt. Bij aanpassingen in de protocollen meent Gorter dat hij deze bespreekt in een grote werkgroep met werkgevers en werknemers: “Gezamenlijk bekijken we dan hoe wij zouden willen dat het sectorprotocol er uit gaat zien.” 

    The post FNV wil onveilig gevoel chauffeurs zorgvervoer wegnemen first appeared on TaxiPro.
    25 February 25 2021, 10:03
    Dossier corona
    https://www.taxipro.nl/?p=65427
  • Chinese taxi-app Didi betreedt Europese markt

    De Chinese taxi-app Didi Chuxing wordt actief in West-Europa. Het gaat hiermee de concurrentie aan met Uber, momenteel de grootste speler op de Europese taximarkt.  Het bedrijf zou al in de eerste helft van dit jaar actief willen worden in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk. Dit meldt persbureau Bloomberg op basis van informatie van […]

    The post Chinese taxi-app Didi betreedt Europese markt first appeared on TaxiPro.

    De Chinese taxi-app Didi Chuxing wordt actief in West-Europa. Het gaat hiermee de concurrentie aan met Uber, momenteel de grootste speler op de Europese taximarkt. 
    Het bedrijf zou al in de eerste helft van dit jaar actief willen worden in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk. Dit meldt persbureau Bloomberg op basis van informatie van ingewijden rond het bedrijf. Nu is het naast China vooral actief in Latijns-Amerika.

    Niet alleen taxidiensten

    Momenteel is Uber dus nog steeds de grootste speler op de Europese taximarkt. Naast taxidiensten biedt dit bedrijf ook maaltijdbezorging en transport aan. Als er ruimte is op de markt zou ook Didi dit willen doen in West-Europa.

    Nadat Uber in 2016 de Chinese taximarkt verliet na een deal met Didi, is het Chinese bedrijf de grootste speler op die markt. Momenteel groeit de Chinese markt echter niet meer zo snel, wat aanleiding is voor het bedrijf om uit te breiden naar andere gebieden. Daarom is het bedrijf naast Latijns-Amerika sinds augustus ook actief in Rusland. Daarbij investeerde het ook in de Estse branchegenoot Bolt.

    The post Chinese taxi-app Didi betreedt Europese markt first appeared on TaxiPro.
    25 February 25 2021, 09:10
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=65432
  • ZOOV gunt sociaal-recreatief vervoer aan drie taxibedrijven 

    Het vraagafhankelijk personenvervoer in acht Achterhoekse gemeenten is gegund aan drie taxibedrijven. Willemsen-de Koning, Witteveen en TCR zullen ZOOV Op Maat vanaf 1 juli 2021 gaan verzorgen.  Sinds 2017 wordt het vervoer voor mensen in de Achterhoek die niet van het openbaar vervoer gebruik kunnen of willen maken, verzorgd door het regionale vervoerssysteem ZOOV. Dat […]

    The post ZOOV gunt sociaal-recreatief vervoer aan drie taxibedrijven  first appeared on TaxiPro.

    Het vraagafhankelijk personenvervoer in acht Achterhoekse gemeenten is gegund aan drie taxibedrijven. Willemsen-de Koning, Witteveen en TCR zullen ZOOV Op Maat vanaf 1 juli 2021 gaan verzorgen. 
    Sinds 2017 wordt het vervoer voor mensen in de Achterhoek die niet van het openbaar vervoer gebruik kunnen of willen maken, verzorgd door het regionale vervoerssysteem ZOOV. Dat vervoer is er voor inwoners van Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk. Onderdeel hiervan is ZOOV Op Maat, dat in het leven is geroepen voor sociaal-recreatieve reizen tot veertig kilometer. Hierbij reizen mensen de eerste twintig kilometer voor een lager tarief, en mensen met een wmo-indicatie tegen een ander tarief.

    Vertrouwen door bestaande band

    Het is de tweede keer dat dit vervoer wordt aanbesteed. Ditmaal is het gegund aan de drie taxibedrijven Willemsen-de Koning, Taxicentrale Witteveen en TCR. De aansturing van deze bedrijven zal gedaan worden door de vervoerscentrale van ZOOV, uitgevoerd door Munckhof Taxi. Op 22 februari is de gunning definitief geworden, en het nieuwe contract zal op 1 juli 2021 ingaan. 

    Twee van de bedrijven waaraan het vervoer gegund is, Willemsen-de Koning en TCR, waren al betrokken bij ZOOV Op Maat. Daarnaast is de organisatie ook al bekend met Taxicentrale Witteveen, omdat dit bedrijf momenteel al een deel van het leerlingenvervoer rijdt met ZOOV School. Gert-Jan Verzijden, coördinator van het regionale vervoerssysteem, stelt dan ook dat hij vertrouwen heeft in een goede samenwerking met deze vervoerders. 

    Op weg naar duurzaam vervoer

    Bij de aanbesteding heeft het regionale vervoerssysteem een aantal duurzaamheidseisen gesteld aan de voertuigen. Alle personenauto’s die het vervoer verzorgen voor ZOOV Op Maat zijn daarom vanaf 1 januari 2022 elektrisch. Voor rolstoelbussen geldt daarentegen dat de vervoerders emissie-arme brandstoffen zal gebruiken.

    Omdat het vervoer grotendeels door dezelfde vervoerders verzorgd zal worden, zullen de reizigers volgens de coördinator weinig gaan merken van het nieuwe contract. Veel van de huidige chauffeurs zullen namelijk voor dit sociaal-creatieve vervoer blijven rijden. Volgens Verzijden is dit fijn voor zowel reizigers als chauffeurs.

    The post ZOOV gunt sociaal-recreatief vervoer aan drie taxibedrijven  first appeared on TaxiPro.
    24 February 24 2021, 15:51
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=65422
  • ‘Voor een snelle transitie naar MaaS heeft iedereen elkaar nodig’

    Samenwerking is de sleutel om van MaaS een succes te maken. Daarom heeft Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) in december 2019 het MaaS-Lab opgericht. Het samenwerkingsverband telt inmiddels dertig uiteenlopende marktpartijen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van MaaS in Nederland, waarvan meerdere uit de OV-sector. In het eerste jaar heeft dat al geleid tot concrete resultaten, […]

    The post ‘Voor een snelle transitie naar MaaS heeft iedereen elkaar nodig’ first appeared on TaxiPro.

    Samenwerking is de sleutel om van MaaS een succes te maken. Daarom heeft Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) in december 2019 het MaaS-Lab opgericht. Het samenwerkingsverband telt inmiddels dertig uiteenlopende marktpartijen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van MaaS in Nederland, waarvan meerdere uit de OV-sector. In het eerste jaar heeft dat al geleid tot concrete resultaten, die kunnen bijdragen aan een versnelde transitie naar Mobility as a Service.
    “Samen werken we aan een open ecosysteem. Iedereen heeft elkaar nodig en helpt elkaar verder”, aldus KNV-beleidsadviseur Sonila Metushi. Het MaaS-Lab heeft tot doel om de juiste randvoorwaarden te creëren voor gezonde en optimale MaaS-diensten in Nederland. “We hebben bewust gekozen voor de naam ‘Lab’, omdat de markt nog in ontwikkeling is”, legt Metushi uit.

    Goede mix aan partijen

    Door het ijzer te smeden wanneer het heet is, wil het MaaS-Lab mee vorm geven aan een mobiliteitssysteem waar iedereen baat bij heeft: de markt, de maatschappij en vooral de reiziger. “Als MaaS-Lab zijn we de stem van marktpartijen die MaaS in Nederland mogelijk maken en willen we het gesprek aangaan met overheden, steden, gemeenten en reizigersorganisaties.”

    Begin 2020 presenteerde het Maas-Lab een gezamenlijk opgestelde visie, samen met een uitnodiging aan andere marktpartijen, ook buiten de mobiliteitssector, om zich aan te sluiten. Met succes: het Lab telt inmiddels dus dertig deelnemers, ruim twee keer zoveel als bij de start. “Er is een goede mix ontstaan van verschillende kleine en grote partijen die MaaS mogelijk maken in Nederland. Dit zijn grote partijen als NS, ANWB en ING, maar bijvoorbeeld ook Felyx en de 9292 Reisinformatiegroep.”

    Lees het volledige artikel in het gratis MaaS Magazine, dat hier te downloaden is. Dit themanummer staat in het teken van de onderwerpen die op 16 en 17 maart aan bod komen tijdens het MaaS Congres.

    The post ‘Voor een snelle transitie naar MaaS heeft iedereen elkaar nodig’ first appeared on TaxiPro.
    24 February 24 2021, 10:58
    Innovatie
    https://www.taxipro.nl/?p=65419
  • Taxisector vindt andere berekening TVL-subsidie noodzakelijk

    Taxi- en touringcarbedrijven die in de loop van 2019 hebben geïnvesteerd in hun bedrijf, komen steeds meer in de problemen door de manier waarop hun Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) wordt berekend. Volgens brancheorganisatie KNV zijn daardoor de financiële problemen voor de ondernemers onnodig groot. Veel bedrijven hebben een beroep gedaan op de regeling Tegemoetkoming Vaste […]

    The post Taxisector vindt andere berekening TVL-subsidie noodzakelijk first appeared on TaxiPro.

    Taxi- en touringcarbedrijven die in de loop van 2019 hebben geïnvesteerd in hun bedrijf, komen steeds meer in de problemen door de manier waarop hun Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) wordt berekend. Volgens brancheorganisatie KNV zijn daardoor de financiële problemen voor de ondernemers onnodig groot.
    Veel bedrijven hebben een beroep gedaan op de regeling Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL), bedoeld voor bedrijven die te maken hebben met omzetverlies door de coronamaatregelen. Zo ook veel ondernemers in de taxi- en touringcarsector, die door weggevallen omzet zwaar onder druk staan. De hoogte van de subsidie wordt beoordeeld aan de hand van de omzet in het eerste kwartaal van 2019. 

    Groei op het verkeerde moment

    Verschillende ondernemers hebben wegens succes in 2019, voordat het virus zijn intrede deed in ons land, willen investeren in hun bedrijf. Taxibedrijven deden dit bijvoorbeeld door middel van de aanschaf van nieuwe voertuigen. Het probleem waar deze bedrijven nu tegenaan lopen is echter dat de extra vaste lasten die hierbij komen kijken door de manier waarop de TVL wordt berekend nu onmogelijk terugverdiend kunnen worden. 

    Met de ingang van 2020 verviel tegelijkertijd de BPM-regeling voor taxiondernemers, wat betekende dat zij vanaf dat moment geen vrijstelling meer kregen op de belasting bij de aanschaf van voertuigen. Dit heeft de taxisector hard geraakt, omdat het afhankelijk van het voertuig gaat om duizenden tot soms tienduizenden euro’s aan belasting. Ook om deze reden hebben veel taxibedrijven nog voor het einde van 2019, en dus voor het begin van de coronacrisis in Nederland, vervroegd geïnvesteerd in nieuwe voertuigen.  

    Verhoging TVL lost weinig op

    Het te laag uitvallen of mislopen van de TVL omdat de referentieperiode voor een bedrijf ongelukkig uitpakt, speelt in alle sectoren. Dat zegt directeur Hubert Andela van KNV Zorgvervoer en Taxi. Seizoensgebonden sectoren worden volgens hem ook geraakt. Hij legt uit dat vooral de touringcarbedrijven en de taxi-leden die veel toeristen als klant hebben hieronder lijden. “Het eerste kwartaal van het jaar is voor hen, los van de wintersportreizen, meestal een rustige tijd”, legt Andela uit. “We  hebben dit probleem aangekaart bij het ministerie van Economische Zaken.”  

    Volgens Andela lost het feit dat de TVL, en daarmee het plafond van het steunbedrag dat je kunt krijgen, is uitgebreid niet veel op als het net gaat om een kwartaal waarin er normaal niet veel omzet wordt gemaakt. KNV is daarom in samenwerking met werkgeversorganisatie VNO-NCW en Gastvrij Nederland, de nationale raad voor de gastvrijheidssector, al maanden bezig met aandacht vragen voor dit probleem bij de overheid. Daarbij vertelt hij dat VNO-NCW vanaf de komst van de TVL-subsidie aandacht heeft gevraagd voor bedrijven die net hadden geïnvesteerd in de maanden vóór het uitbreken van de crisis.

    Strijd gaat door

    Tot nu toe heeft dit echter nog maar weinig opgeleverd: “De overheid houdt vol dat ze het simpel willen houden, daarom blijven ze bij deze referentie. Ze hebben zoveel aanvragen dat ze geen uitzonderingen willen maken, omdat zij deze dan in detail moeten beoordelen en hiervoor zegt de overheid geen capaciteit te hebben”, aldus Andela. 

    Ondanks dat succes voor de werkgeversorganisatie en de partijen waarmee deze samenwerkt nog is uitgebleven, geven zij niet op en blijven ze strijden voor een andere aanpak, geeft Andela aan.

    The post Taxisector vindt andere berekening TVL-subsidie noodzakelijk first appeared on TaxiPro.
    24 February 24 2021, 08:20
    Dossier corona
    https://www.taxipro.nl/?p=65409