Nieuws uit de taxi branche

  • Vanaf 8 juni elke twee weken TaxiPro TV
    TaxiPro begint op maandag 8 juni met tweewekelijkse nieuwsuitzendingen. Deze worden live uitgezonden via ons YouTube-kanaal, tussen 14.00 en 14.30 uur. In de uitzending wordt het belangrijkste nieuws van de voorgaande dagen doorgenomen. Ook zullen er elke keer één of twee studiogasten aanwezig zijn waarmee dieper wordt ingegaan op actuele onderwerpen. In de eerste uitzending, […]

    TaxiPro begint op maandag 8 juni met tweewekelijkse nieuwsuitzendingen. Deze worden live uitgezonden via ons YouTube-kanaal, tussen 14.00 en 14.30 uur.
    In de uitzending wordt het belangrijkste nieuws van de voorgaande dagen doorgenomen. Ook zullen er elke keer één of twee studiogasten aanwezig zijn waarmee dieper wordt ingegaan op actuele onderwerpen. In de eerste uitzending, op maandag 8 juni, praten we over de heropstart van het doelgroepenvervoer in de Drechtsteden nu de coronamaatregelen wat zijn versoepeld. Verder wordt ingegaan op de stand van zaken in de touringcarsector.

    Live

    De uitzendingen zijn voorlopig tweewekelijks en vinden plaats vanuit de professionele studio van TaxiPro-uitgever ProMedia in hartje Rotterdam. Meekijken kan live vanaf 14.00 uur op het YouTube-kanaal van TaxiPro. De uitzendingen worden daar na afloop ook geplaatst zodat ze nog eens bekeken kunnen worden.

    4 June 04 2020, 09:02
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=63411
  • Ruim 70% taxichauffeurs denkt te gaan stoppen
    Door de coronacrisis verwacht 71 procent van de taxichauffeurs in de opstap- en bestelmarkt volgend jaar niet meer in dit vak werkzaam te zijn. Dat blijkt uit een enquête van vakbond FNV onder chauffeurs die rijden voor taxicentrales en platforms als Uber. Beide groepen zien het somber in. Van de platformchauffeurs verwacht 76 procent met […]

    Door de coronacrisis verwacht 71 procent van de taxichauffeurs in de opstap- en bestelmarkt volgend jaar niet meer in dit vak werkzaam te zijn. Dat blijkt uit een enquête van vakbond FNV onder chauffeurs die rijden voor taxicentrales en platforms als Uber.
    Beide groepen zien het somber in. Van de platformchauffeurs verwacht 76 procent met dit werk te stoppen; bij de chauffeurs die zijn aangesloten bij taxicentrales is dat 68 procent. Deze groep gaat in de huidige crisis vooral uit van zelfredzaamheid, zo wijst de enquête uit. De andere categorie verwacht ook hulp en compensatie van het platform waarvoor ze rijden. Voor de crisis draaiden platformchauffeurs gemiddeld 32 procent minder omzet per week dan chauffeurs bij een centrale; chauffeurs uit beide groepen werkten gemiddeld 50 uur per week.

    Bijna geen buffer

    Van de chauffeurs die de enquête hebben ingevuld, is 72 procent gestopt omdat er geen werk meer is of omdat ze zich onveilig voelden. De chauffeurs die wel doorwerken, doen dat uit pure noodzaak, omdat ze anders hun vaste lasten niet kunnen betalen. Uit de enquête blijkt ook dat slechts 10 procent van de taxichauffeurs een buffer heeft opgebouwd. Een van de platformchauffeurs zegt daar het volgende over: “De kosten gaan door, ik betaal alleen al 1.250 euro per maand aan lease en verzekering. Er word niets geregeld vanuit Uber en ook de maatregelen voor onze veiligheid, zoals een goed scherm, kwamen heel laat.”

    Geen eigen klantenkring

    Amrit Sewgobind, bestuurder bij FNV Flex en Handhaving. “We zien in de hele enquête duidelijke verschillen tussen zelfstandig taxichauffeurs en platformtaxichauffeurs. Ik vind het niet verrassend dat platformchauffeurs compensatie verwachten. Deze platforms, zoals Uber, hebben zich altijd gedragen als werkgever, waardoor de chauffeurs bijvoorbeeld nooit een eigen klantenkring hebben kunnen opbouwen. Daardoor is hun verwachting naar de toekomst ook somberder. De platforms hebben ze afhankelijk gemaakt van de app, maar trekken nu tijdens de crisis hun handen van de chauffeurs af.”

    4 June 04 2020, 08:39
    Dossier corona
    https://www.taxipro.nl/?p=63413
  • Citax Tiel blijft leerlingenvervoerder Zeeuws-Vlaanderen
    Citax Tiel neemt ook de komende twee tot vijf jaar het leerlingenvervoer in Zeeuws-Vlaanderen voor zijn rekening. Dit bedrijf nam eerder dit jaar al het stokje over van TCR toen die onderneming failliet ging. Citax Tiel is blij dat het bij deze “spannende aanbesteding” als winnaar uit de bus is gekomen. Kort nadat Citax werd […]

    Citax Tiel neemt ook de komende twee tot vijf jaar het leerlingenvervoer in Zeeuws-Vlaanderen voor zijn rekening. Dit bedrijf nam eerder dit jaar al het stokje over van TCR toen die onderneming failliet ging. Citax Tiel is blij dat het bij deze “spannende aanbesteding” als winnaar uit de bus is gekomen.
    Kort nadat Citax werd ingevlogen als vervanger van TCR, startte de opdrachtgever een nieuwe aanbesteding. De opzet was om het vervoer van ongeveer 370 leerlingen met ingang van het komende schooljaar voor in elk geval twee jaar te gunnen aan maximaal twee bedrijven. Uiteindelijk zijn beide percelen dus naar dezelfde vervoerder gegaan. De opdracht kan daarna nog met drie keer een jaar worden verlengd. De regie blijft in handen van een centrale.

    Tot het uiterste gegaan

    Wick Verhoeven, directeur-eigenaar van Citax Tiel, is verheugd met de uitkomst van het traject. “We zijn blij dat we de komende jaren het leerlingenvervoer mogen blijven verzorgen. Het was een spannende aanbesteding, waarbij we op alle fronten tot het uiterste gegaan zijn om een goede offerte te maken. We hebben een scherp tarief aangeboden en daarnaast op een overtuigende manier kunnen aangeven dat we kwaliteit blijven leveren. Dankzij de gebleken inzet van de betrokken medewerkers weten we dat dit ook waar te maken is. “

    4 June 04 2020, 06:50
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=63409
  • ‘Er dicht bovenop zitten om rendabel te zijn’
    Door de jaren heen groeide Taxi Zwart uit van een klein tot een groot bedrijf. Op enig moment werd bewust weer afgeschaald om de aansturing door beide eigenaren werkbaar te houden. Zoals elk vervoersbedrijf heeft ook Taxi Zwart volop te maken met de coronacrisis, al is er intussen goede hoop op voorzichtig herstel.  Marc Paauw […]

    Door de jaren heen groeide Taxi Zwart uit van een klein tot een groot bedrijf. Op enig moment werd bewust weer afgeschaald om de aansturing door beide eigenaren werkbaar te houden. Zoals elk vervoersbedrijf heeft ook Taxi Zwart volop te maken met de coronacrisis, al is er intussen goede hoop op voorzichtig herstel. 
    Marc Paauw en George Schot waren begin jaren ’90 allebei student met een bijbaantje als taxichauffeur in het Noord-Hollandse Heiloo. Ze reden in dienst van een ondernemer voor wie taxivervoer één van zijn vele activiteiten was. Paauw en Schot hadden zo hun eigen ideeën over de taximarkt en hun werkgever was juist bezig zich weer meer op zijn oorspronkelijke activiteit van auto’s verkopen te richten. De stap naar een eigen bedrijf voor de vroege twintigers was dan ook niet groot. Ze begonnen in 1996 met negen auto’s en dertig man personeel.

    De groei zat er de jaren daarna goed in. Iets te goed, vonden de taxiondernemers. “Op een gegeven moment hadden we ongeveer honderd auto’s en driehonderd man personeel, verspreid over vestigingen in Heiloo, Purmerend, Hoorn en Den Helder”, legt Paauw uit. “Maar dat bleek voor ons gewoon lastig te besturen. In deze branche moet je er dicht bovenop zitten om rendabel te kunnen zijn. En dat kan niet als je met twee mensen vier vestigingen aanstuurt. Daarom zijn we teruggegaan naar één vestiging, in Heiloo, met momenteel zo’n 120 man personeel en ongeveer 45 auto’s.”

    Vooral onderaannemer

    Toen Paauw en Schot bijna een kwart eeuw geleden van start gingen, reed hun bedrijf voor particulieren. “Maar die markt is zodanig veranderd en minder aantrekkelijk geworden dat we ons er eigenlijk uit teruggetrokken hebben.” De focus op ander vervoer brengt ook met zich mee dat het bedrijf veel aanbesteed werk rijdt. “In het verleden hebben we wel op aanbestedingen ingeschreven, maar dat werk gaat in de praktijk meestal naar grotere partijen. Daarom rijden we vooral als onderaannemer voor die grotere vervoerders en dat doen we in een gebied van ongeveer 20 kilometer rondom Heiloo.”

    Taxi Zwart rijdt veel mensen van en naar Schiphol, verzorgt zittend ziekenvervoer en rijdt mensen met een wmo-indicatie rond. Ook vervoer naar scholen en dagopvang is dagelijkse kost. Tenminste: dat was het, totdat de coronacrisis zich aandiende en al die vormen van vervoer min of meer platlegde. Alleen het noodzakelijke zorgvervoer ging nog door. Voor Taxi Zwart viel zo’n 90 procent van het werk weg.

    Achter slot en grendel

    “Het is een kwestie van uitzitten en hopen dat het snel weer een beetje aantrekt, en die indruk heb ik inmiddels heel voorzichtig wel. Uiteraard hebben we een hoop voertuigen geschorst om ze uit de verzekering te halen, die staan achter slot en grendel. Heel veel meer kun je niet doen als het om kosten besparen gaat, want daar letten we normaal ook al heel goed op. We rijden nog wel wat vervoer met grotere bussen, zodat we zo veel mogelijk anderhalve meter afstand kunnen houden. Het is allemaal individueel vervoer, want ritten combineren zit er nu niet in. Rendabel is dat uiteraard niet”, aldus Marc Paauw.

    Taxi Zwart heeft wat vet op de botten en de steunmaatregelen van de overheid zorgen voor verlichting. Van het toegezegde doorbetalen van uitgevallen werk ziet het bedrijf nog niets terug op de bankrekening – al kunnen dit soort dingen van dag tot dag veranderen, erkent Paauw. Wel heeft hij de hoop dat het vervoer de komende tijd weer een beetje op gang zal komen. “Maar ik heb geen idee in welke mate. Veel van onze klanten behoren tot de kwetsbare doelgroepen. We weten gewoon niet in welke mate die groep door corona is geraakt en of ze überhaupt nog met de taxi durven te reizen.”

    ‘Kunnen en willen’ is ook een aspect dat van toepassing is op de chauffeurs die voor Taxi Zwart rijden. “Want een flink deel van hen valt eveneens in de risicogroep en voor die mensen is het niet verantwoord om weer achter het stuur te kruipen. Anderzijds is er een groep die heel graag wil, waardoor we degenen die nu niet kunnen rijden gemakkelijk kunnen ontzien. De eerste tijd kun je nog wel wat alternatieve werkzaamheden bedenken, zoals schoonmaken en onderhouden, maar na een week of drie is dat ook wel klaar. Dus veel chauffeurs staan echt te springen om weer aan het werk te gaan.”

    Relevante kennis

    Een verandering die al eerder was ingezet, maar midden in de corona-hectiek zijn beslag kreeg, was de overstap naar andere planningssoftware. Paauw: “We zijn per 1 april overgestapt op WinTax omdat we niet meer tevreden waren over onze vorige softwareleverancier. Overgaan op andere planningssoftware is natuurlijk een enorm ingrijpende stap voor een taxibedrijf en we zijn daar ook echt wel een aantal jaren mee bezig geweest. Moet je die stap wel echt zetten? En zo ja, voor wie kies je dan? Uiteindelijk hebben we gekozen voor WinTax van Korton Software. Dat is al jaren marktleider op dit gebied en zij hebben dus ook alle relevante kennis in huis.”

    Namens Korton Software geeft Ruben Schouten aan dat er de laatste tijd in het kader van WinTax extra aandacht is besteed aan Business Intelligence. “Dat biedt onze klanten inzichten in hoe het nu écht gaat met de organisatie en waar er bijgestuurd kan worden. Het standaard dashboard brengt in één oogopslag inzichten in gemiddelde omzet, beladingsgraad en combinatiegraad over een geselecteerde periode in beeld. De resultaten zijn allemaal uitgesplitst per chauffeur, zodat de vervoerders de juiste mensen kunnen motiveren. Dankzij de communicatiestandaard die wij daarvoor beschikbaar stellen, kunnen klanten ook zelf hun dashboards maken in bijvoorbeeld Excel, Microsoft Power BI of Tableau. Dat zorgt ervoor dat duidelijk wordt waar ze op moeten bijsturen, met ons standaard dashboard of met hun eigen gemaakte reports.”

    Voorzichtig mee omgaan

    Na verschillende gesprekken en demonstraties besloot Taxi Zwart de transfer te maken. En het was uiteraard niet zo gepland, maar door de coronacrisis konden de veranderingen wel soepel worden doorgevoerd. “Zoiets ingrijpends kan altijd voor hakken in het zand zorgen, dus daar wil je voorzichtig mee omgaan. Een geluk bij een ongeluk is dat we door de coronacrisis rustig konden beginnen en testen met WinTax.”

    “Tegelijk zien we al heel duidelijk de voordelen”, vervolgt Paauw. “We hoeven zelf veel minder dan voorheen te doen om het hele systeem draaiende te houden. En omdat Korton Software koppelingen heeft met veel van onze opdrachtgevers, zijn de lijntjes wat dat betreft eveneens een stuk korter geworden. Ook de assistentie en helpdesk zijn goed bereikbaar en van een hoog niveau. Wij hebben er dus alle vertrouwen in dat we er met deze planningssoftware klaar voor zijn dat het vervoer weer op gang komt. En daar hebben we uiteraard ook heel veel zin in.”

    3 June 03 2020, 08:14
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=63406
  • Doelgroepenvervoer onder voorwaarden weer van start
    Door de versoepeling van de coronamaatregelen komen de verschillende vormen van doelgroepenvervoer weer geleidelijk op gang. Dat gebeurt echter wel onder strikte voorwaarden, zo blijkt in bijvoorbeeld de Drechtsteden en de Oosterschelde-gemeenten.  Vanwege de coronamaatregelen kwam een groot deel van het Nederlandse doelgroepenvervoer stil te liggen. Op enig moment werd eigenlijk alleen het noodzakelijke ziekenvervoer […]

    Door de versoepeling van de coronamaatregelen komen de verschillende vormen van doelgroepenvervoer weer geleidelijk op gang. Dat gebeurt echter wel onder strikte voorwaarden, zo blijkt in bijvoorbeeld de Drechtsteden en de Oosterschelde-gemeenten. 
    Vanwege de coronamaatregelen kwam een groot deel van het Nederlandse doelgroepenvervoer stil te liggen. Op enig moment werd eigenlijk alleen het noodzakelijke ziekenvervoer nog gereden. Ongeveer een maand geleden kwam door de opening van de basisscholen het leerlingenvervoer weer voor een groot deel op gang. Nu ook scholen in het speciaal en regulier voortgezet onderwijs weer open gaan, volgt de rest van het leerlingenvervoer.

    Alle versoepelingen die op 1 juni zijn ingegaan, maken dat er weer meer vraag zal ontstaan naar wmo-vervoer. Enerzijds zal die vraag lang niet van het niveau zijn waar voor de coronacrisis sprake van was. Veel mensen in kwetsbare doelgroepen zijn immers nog huiverig om te gaan reizen. En anderzijds gelden er voorlopig nog allerlei beperkende maatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan, met als gevolg dat er bepaald geen sprake van volle taxibusjes zal zijn.

    Drechthopper en Wijkhopper

    Dat is bijvoorbeeld het geval met de Drechthopper en Wijkhopper in de regio Drechtsteden. Daar wordt mensen gevraagd niet te reizen zonder dringende reden en wie bepaalde gezondheidsklachten heeft, mag geen reis boeken. Reizigers zijn verplicht een mondkapje te dragen en zorgen hier zelf voor. Contant betalen kan niet en alle ritten worden zo ingedeeld dat een maximale spreiding van de reizigers kan worden gegarandeerd. Daardoor is een rit boeken op een gewenst tijdstip niet altijd mogelijk. In de kleinere Wijkhoppers zijn beschermplaten tussen chauffeur en passagier aangebracht; in de grotere Drechthopper-bussen kunnen chauffeur en maximaal twee pashouders (eventueel met begeleider) voldoende afstand tot elkaar bewaren.

    Regiotaxi Oosterschelde

    Ook in de zeven gemeenten in het Oosterschelde-gebied merkt men een sterke toename in de vraag naar wmo-vervoer nu de coronamaatregelen zijn versoepeld. Passagiers moeten ook hier zelf zorgen voor een niet-medisch mondkapje om tijdens de rit te dragen. In Zeeland rijdt de wmo-taxi voorlopig alleen van 07.00 tot 19.00 uur, zodat de capaciteit die normaal in de avond beschikbaar is naar de middag kan worden verplaatst. Een rit kon eerst tot een uur voor tijd worden geboekt, maar dat is tot nader order minstens 24 uur. Ritten met (medische) noodzaak gaan altijd voor en specifieke vervoersindicaties zijn voorlopig niet mogelijk.

    2 June 02 2020, 07:20
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=63385
  • Politie zoekt getuigen van gewapende overval op taxichauffeur
    In Rotterdam werd op zaterdag 23 mei een taxichauffeur van zijn voertuig en geld beroofd bij metrostation Capelsebrug. De politie is op zoek naar getuigen van het incident. De taxichauffeur had rond 13.00 uur een passagier opgepikt aan de achterzijde van het Centraal Station. De rit verliep lange tijd normaal. Bij metrostation Capelsebrug trok de […]

    In Rotterdam werd op zaterdag 23 mei een taxichauffeur van zijn voertuig en geld beroofd bij metrostation Capelsebrug. De politie is op zoek naar getuigen van het incident.
    De taxichauffeur had rond 13.00 uur een passagier opgepikt aan de achterzijde van het Centraal Station. De rit verliep lange tijd normaal. Bij metrostation Capelsebrug trok de man echter een vuurwapen waarmee hij de chauffeur bedreigde. Hij wilde geld, maar gaf even later aan ook de taxi zelf buit te willen maken. De taxichauffeur parkeerde en stapte uit, waarna de overvaller er met de taxi vandoor ging. De bestuurder raakte bij de overval niet gewond.

    Gezien op viaduct

    De taxi, een zwarte Mercedes Benz E 200 CDI, werd korte tijd later op de Jac Dutilhweg teruggevonden. In een tuin aan de nabijgelegen Koenraad Bothstraat werd de telefoon van de taxihauffeur gevonden. De dader is ook nog gezien op het viaduct Alexanderlaan richting Capelseplein, waar zich vestigingen van KFC en McDonalds bevinden. Op dat viaduct mogen geen voetgangers lopen, dus de politie hoopt dat het mensen is opgevallen dat hier toch iemand liep.

    De verdachte is een blanke man met een iets bruine huidskleur die accentloos Nederlands spreekt. Hij is ongeveer 40 jaar en 1.65 meter lang en heeft een bollig postuur. Hij droeg tijdens de overval een zwarte jas en donkere spijkerbroek. De politie is op zoek naar getuigen van de overval en naar mensen die de verdachte daarna nog hebben gezien. Zij kunnen zich melden via 0900-8844 of anoniem via 0800-7000.

    2 June 02 2020, 06:20
    Straattaxi
    https://www.taxipro.nl/?p=63387
  • Nieuwe coronaprotocollen zorgvervoer en taxivervoer
    De sociale partners in de taxisector hebben twee nieuwe protocollen gepubliceerd voor veilig taxivervoer en zorgvervoer in coronatijd. Eerder werden er al richtlijnen opgesteld voor het leerlingenvervoer en het vervoer van mensen met Covid-19 of symptomen van deze ziekte. KNV, FNV en CNV zijn geadviseerd door onder meer het RIVM, de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland, vervoerders […]

    De sociale partners in de taxisector hebben twee nieuwe protocollen gepubliceerd voor veilig taxivervoer en zorgvervoer in coronatijd. Eerder werden er al richtlijnen opgesteld voor het leerlingenvervoer en het vervoer van mensen met Covid-19 of symptomen van deze ziekte. KNV, FNV en CNV zijn geadviseerd door onder meer het RIVM, de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland, vervoerders en verschillende cliëntenorganisaties.
    De verlichting van de coronamaatregelen zal ervoor zorgen dat zorgvervoer en taxivervoer weer langzaam verder op gang komen. Met de heropening van het voortgezet (speciaal) onderwijs zet het leerlingenvervoer een volgende stap vooruit, nadat een maand eerder de basisscholen hun deuren weer openden. Vanwege deze ontwikkelingen werd vorige week al een aangepaste versie van het protocol voor veilig leerlingenvervoer gepubliceerd.

    Nu de samenleving weer stap voor stap op gang komt, brengt dat ook een toenemende behoefte aan andere vormen van doelgroepenvervoer met zich mee. Zo willen zorginstellingen in juni hun dagopvang weer openen en gaan het wmo-vervoer en de regiotaxi’s weer rijden, zij het onder strikte voorwaarden. Ook het Valys-vervoer buiten de eigen regio en de ritten van en naar werkbedrijven krijgt naar verwachting een impuls. Voor al dat vervoer is het protocol zorgvervoer opgesteld.

    Heel langzaam herstellen

    1 juni is ook de datum waarop het taxivervoer voor reguliere consumenten mogelijk een eerste opleving gaat meemaken. KNV, FNV en CNV verwachten geen wonderen en spreken van een naar verwachting “heel langzaam” herstel. Desondanks gaan onder meer musea en horecagelegenheden onder voorwaarden weer open. Tevens hervat het openbaar vervoer de ‘normale’ dienstregeling, zij het met fors minder materieel. Maar ook vanaf stations krijgen taxichauffeurs mogelijk weer iets meer te doen. Het protocol voor veilig taxivervoer moet helpen zorgen dat dit op een verantwoorde manier gebeurt. Tot slot is er door het RIVM een richtlijn opgesteld voor noodzakelijk vervoer van mensen die besmet zijn met het coronavirus.

    Voor alle protocollen geldt volgens KNV, FNV en CNV dat ze door zorgvuldige afweging tot stand zijn gekomen. Alle belangen zijn meegewogen en er is ook rekening gehouden met het voorkomen van onnodige extra kosten. “Bijvoorbeeld door in de voertuigen vier volwassen passagiers of acht kinderen/jongeren te blijven combineren. Toch zijn extra kosten onvermijdelijk, want er kunnen niet meer acht volwassenen in een voertuig gezamenlijk vervoerd worden. Chauffeurs moeten beschermings- en schoonmaakmiddelen gebruiken voor de zorgvuldige uitvoering van de richtlijn. En ze hebben door de hygiënemaatregelen bij iedere rit extra tijd nodig voor het reinigen en luchten van het voertuig.” De sociale partners zijn dan ook blij met de toezegging dat meerkosten die publieke opdrachtgevers moeten vergoeden door het ministerie van Volksgezondheid worden gecompenseerd.

    Realistische startdatum

    KNV-voorzitter Bertho Eckhardt: “Onze leden doen hun stinkende best om de reizigers en hun opdrachtgevers snel weer van dienst te zijn. Ik denk wel dat her en der nog chauffeurs moeten worden geïnstrueerd. En er moet overleg plaatsvinden tussen vervoerders en gemeenten en zorginstellingen. Mij lijkt daarom maandag 8 juni een realistische startdatum voor het zorgvervoer.“ Hij geeft verder aan dat er nog steeds behoefte is aan meer duidelijkheid over het gebruik van veiligheidsschermen in taxivoertuigen.

    FNV Taxi en CNV Vakmensen zijn eveneens blij met de protocollen. FNV beveelt chauffeurs die zich toch nog zorgen maken aan om daarover in gesprek te gaan met hun werkgever. Als dat niets oplevert, is het advies om bij de vakbond aan te kloppen. CNV benadrukt dat de protocollen niet in beton gegoten zijn; het zijn levende documenten die de komende tijd nog kunnen worden aangepast als de ontwikkelingen in de markt dat rechtvaardigen.

    1 June 01 2020, 11:43
    Dossier corona
    https://www.taxipro.nl/?p=63397
  • Geen voorbehoud meer bij protocol veilig leerlingenvervoer
    KNV, FNV en CNV houden niet langer een slag om de arm bij hun coronaprotocol voor veilig leerlingenvervoer. Eerder deze week was er nog een voorbehoud omdat bepaalde zekerheden vanuit het RIVM ontbraken. Nu die er zijn, “is de conclusie dat het protocol zoals het werd gepubliceerd, voldoet aan de kaders van het RIVM.” Het […]

    KNV, FNV en CNV houden niet langer een slag om de arm bij hun coronaprotocol voor veilig leerlingenvervoer. Eerder deze week was er nog een voorbehoud omdat bepaalde zekerheden vanuit het RIVM ontbraken. Nu die er zijn, “is de conclusie dat het protocol zoals het werd gepubliceerd, voldoet aan de kaders van het RIVM.”
    Het voorbehoud heeft bij verschillende vervoerders en opdrachtgevers twijfels losgemaakt over de status van het protocol. Dat werd deze week uitgebreid met de voorschriften inzake het vervoer naar scholen in het voortgezet speciaal onderwijs, die op 2 juni weer open gaan. KNV, FNV, en CNV vermeldden daarbij dat het een protocol van de sector was, zonder officiële goedkeuring. Vooral de opmerking dat naleving van het protocol onder het ondernemersrisico valt, zorgde voor de nodige onrust en onzekerheid.

    Later in de week publiceerde het RIVM zijn kader voor speciaal vervoer van jeugdigen. Op basis daarvan kan het eerdere voorbehoud overboord. “Het leerlingenvervoerprotocol past binnen de hygiënerichtlijnen die het RIVM maakte voor speciaal vervoer van jongeren in de middelbare schoolleeftijd.” In lijn met het kader van het RIVM gaat het protocol over onder meer handhygiëne, triage (vooraf inschatten of iemand bepaalde symptomen heeft), werken met vaste chauffeurs en groepen leerlingen en het gebruik van mondkapjes.

    Mondkapjes

    Omdat het vso-vervoer leerlingen ouder dan 12 jaar betreft, moet in tegenstelling tot bij het basisschoolvervoer wel 1,5 meter afstand worden gehouden. En dat zowel tussen leerlingen onderling als ten opzichte van de chauffeur. Lukt dat niet, dan schrijft het protocol voor dat alle inzittenden mondkapjes dragen: medische voor de chauffeurs en niet-medische voor de leerlingen. Het RIVM-kader noemt ook de mogelijkheid om op verkeersveilige wijze een fysieke afscheiding te plaatsen tussen leerlingen en chauffeurs. Maar als dat niet haalbaar is, dan schrijft ook het kader van het RIVM voor dat de chauffeur een chirurgisch mondkapje draagt.

    De sociale partners in de taxisector werken nog aan een protocol voor het wmo-vervoer, dagbestedingsvervoer en Valys. Ook die vormen van vervoer zullen vanaf 2 juni weer meer op gang komen vanwege de versoepelingen van de coronamaatregelen. Het protocol wordt op korte termijn verwacht.

    29 May 29 2020, 10:25
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=63376
  • Veiligheidsschermen Driver Bubble blijken schot in de roos
    In korte tijd is er enorm veel vraag naar veiligheidsschermen in taxi’s ontstaan. Dat merken ze ook bij Driver Bubble, een bedrijf dat ruim twee maanden geleden voortkwam uit Taxi Butler en sindsdien zeer snel groeide. Inmiddels worden de schermen van dit bedrijf wereldwijd in duizenden taxi’s toegepast, maar bijvoorbeeld ook in voertuigen voor ziekenvervoer […]

    In korte tijd is er enorm veel vraag naar veiligheidsschermen in taxi’s ontstaan. Dat merken ze ook bij Driver Bubble, een bedrijf dat ruim twee maanden geleden voortkwam uit Taxi Butler en sindsdien zeer snel groeide. Inmiddels worden de schermen van dit bedrijf wereldwijd in duizenden taxi’s toegepast, maar bijvoorbeeld ook in voertuigen voor ziekenvervoer in het Verenigd Koninkrijk.
    Driver Bubble bestaat pas net iets meer dan twee maanden, maar de mensen achter dit bedrijf zijn alles behalve nieuw in de taxibranche. Algemeen directeur Thomas Kruyne en vrijwel alle medewerkers zijn afkomstig van Taxi Butler, het apparaat waarmee makkelijk en snel taxi’s kunnen worden besteld in bijvoorbeeld horecagelegenheden. Dat bedrijf werkt in tientallen landen met vele honderden taxicentrales samen.

    Maar toen het taxivervoer door de coronacrisis vrijwel helemaal stil kwam te liggen, gebeurde dat ook met de werkzaamheden van Taxi Butler. Waar eerst zo’n 1,5 miljoen ritten per maand werden uitgezet, waren dat er in april nog maar zo’n 73.000. Het bedrijf zag zich dus genoodzaakt om creatief te zijn en kwam via de vestiging in Oost-Europa op het spoor van veiligheidsschermen in auto’s.

    Ondersteunen

    “Ons doel is van meet af aan geweest om onze ruim veertig medewerkers aan boord te houden en daarom moesten we creatief zijn”, legt Kruyne uit. “In die schermen zagen wij iets om de taxicentrales waar we wereldwijd mee samenwerken te ondersteunen, zodat hun chauffeurs en passagiers veilig weer de weg op kunnen. En als dat gebeurt, komt het werk voor Taxi Butler ook weer een beetje op gang.”

    Tekst loopt door onder de afbeelding

    Driver Bubble

    Wat alleen niet helemaal was voorzien, is de enorme stroomversnelling waarin Driver Bubble terecht is gekomen. De schermen bleken een schot in de roos bij het wereldwijde netwerk van taxicentrales. Ruim twee maanden na de start werken er al 25 mensen aan de ontwikkeling en verspreiding van de producten. In Amerika, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland is de vraag het sterkst. En ook in onder meer Frankrijk, Australië, Griekenland, Nieuw-Zeeland en Japan gaat het hard. “Er zit nog veel meer in de pijplijn, maar elk land heeft weer zijn eigen regels en dat zorgt er ook voor dat het niet overal even snel kan gaan.”

    Gevarieerd aanbod

    Kruyne schrijft het succes mede toe aan de variëteit in het aanbod. “Iedereen kan bij ons terecht, van de zelfstandige taxiondernemer tot bedrijven met honderden voertuigen. We leveren snel uit voorraad en de schermen zijn dankzij een uniek bevestigingssysteem in vijf minuten te installeren. Ons Shield-scherm van polycarbonaat kost 89,90 euro en is in drie maten beschikbaar, waardoor het in veruit de meeste taxi’s en grotere taxibusjes makkelijk past. Daarnaast hebben we het Flex-scherm van pvc. Dat is met een prijs van 39,90 euro een budgetvriendelijke en toch nette oplossing die met name voor individuele taxiondernemers interessant kan zijn.”

    Nieuw product

    De ontwikkelingen beperken zich niet tot de taxisector. Zo wordt er samengewerkt met de Amerikaanse stadsgemeenten Washington D.C., Los Angeles en San Francisco. Driver Bubble levert verder schermen voor een project van het openbare zorgstelsel NHS in het Verenigd Koninkrijk waarbij meer dan 600.000 vrijwilligers betrokken zijn. Zij vervoeren in privé-auto’s zieke mensen vervoeren in coronatijd en de schermen zorgen dat dit veilig verloopt. En ook steeds meer bedrijven met of gebaseerd op taxi-apps tonen belangstelling. De volgende stap is het product waar het bedrijf zijn naam aan ontleent: een daadwerkelijke ‘bubble’ voor de chauffeur.

    “De huidige oplossingen scheiden de achterbank en de stoelen voorin van elkaar af. Maar het zou natuurlijk erg fijn zijn als de bijrijdersstoel ook weer gebruikt kan worden om passagiers te vervoeren”, legt Kruyne uit. “Ons nieuwste product is daarom de Driver Bubble One, die de chauffeur en passagier volledig van elkaar afschermt. Wat ook verder inspeelt op het advies van de Rijksoverheid om een afscherming te plaatsen wanneer anderhalve meter afstand houden niet mogelijk is. Dat scherm verwachten we in de tweede week van juni op de markt te brengen.”

    29 May 29 2020, 09:05
    Innovatie
    https://www.taxipro.nl/?p=63372
  • Taxi Expo 2020 gaat door op 8 oktober
    Taxi Expo en het Nationaal Congres Contractvervoer 2020 vinden plaats op donderdag 8 oktober in Expo Houten. Uiteraard worden daarbij alle mogelijke maatregelen genomen om deelname veilig en verantwoord te laten plaatsvinden. En als 8 oktober toch te vroeg blijkt, is er een alternatieve datum voorhanden. Vakbeurs Taxi Expo en het Nationaal Congres Contractvervoer worden […]

    Taxi Expo en het Nationaal Congres Contractvervoer 2020 vinden plaats op donderdag 8 oktober in Expo Houten. Uiteraard worden daarbij alle mogelijke maatregelen genomen om deelname veilig en verantwoord te laten plaatsvinden. En als 8 oktober toch te vroeg blijkt, is er een alternatieve datum voorhanden.
    Vakbeurs Taxi Expo en het Nationaal Congres Contractvervoer worden elk jaar georganiseerd door het team van TaxiPro. De afgelopen maanden is er door de maatregelen tegen het coronavirus ontzettend veel veranderd de Nederlandse markt voor taxi- en zorgvervoer. Momenteel kunnen er nog geen evenementen worden georganiseerd, maar door het geschetste tijdspad voor de versoepelingen zal dat op 8 oktober waarschijnlijk wel kunnen.

    Richtlijnen RIVM en GGD

    Toch kunnen de beurs en het congres niet in hun gebruikelijke vorm plaatsvinden. Als organisatie nemen we daarom diverse maatregelen om een bezoek aan Expo Houten op 8 oktober veilig en verantwoord te laten verlopen. Daarbij worden de richtlijnen van het RIVM en de GGD in acht genomen. Het gaat om onder meer:

    • Verspreiding van bezoekers over de dag door te werken met tijdsblokken;
    • Een maximum aantal bezoekers tegelijk op de beursvloer;
    • Voldoende desinfectiemiddelen bij de entree, in de beurshal en in de congreszaal;
    • Mondkapjes en handschoenen op aanvraag;
    • Ruimere ingangen van het gebouw;
    • Bezoekers scannen en printen zelf hun naambadges;
    • De beurshal wordt ruimer ingedeeld;
    • Er komen bredere gangpaden en vaste looproutes met eenrichtingsverkeer;
    • De catering is op basis van zelfbediening;
    • Tijdens het congres en onderlinge gesprekken wordt voldoende onderlinge afstand geborgd

    Mogelijk uitwijken

    Uiteraard weten we niet precies wat de komende maanden gaan brengen. Met de aangekondigde versoepelingen en onze veiligheidsmaatregelen zijn Taxi Expo en het Congres Contractvervoer op 8 oktober mogelijk. Maar de ontwikkelingen met het coronavirus kunnen er ook voor zorgen dat de maatregelen weer aangescherpt worden. Daarom is er de mogelijkheid dat we uitwijken naar donderdag 3 december. Hou TaxiPro de komende tijd in de gaten voor updates over Taxi Expo en het Nationaal Congres Contractvervoer 2020.

    29 May 29 2020, 06:17
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=63369