Nieuws uit de taxi branche

  • TaxiPro TV over ontslagen in de branche en genomineerden Taxi Innovatie Prijs

    In de volgende aflevering van TaxiPro TV, op maandag 28 september, is KNV-jurist Patrick Mommers te gast. Het ontslaan van medewerkers komt voor steeds meer taxibedrijven aan de orde en Mommers legt uit hoe daarmee kan worden omgegaan. Verder wordt in deze uitzending vooruitgeblikt op Taxi Expo 2020, dat over twee weken plaatsvindt. Over het […]

    The post TaxiPro TV over ontslagen in de branche en genomineerden Taxi Innovatie Prijs first appeared on TaxiPro.

    In de volgende aflevering van TaxiPro TV, op maandag 28 september, is KNV-jurist Patrick Mommers te gast. Het ontslaan van medewerkers komt voor steeds meer taxibedrijven aan de orde en Mommers legt uit hoe daarmee kan worden omgegaan. Verder wordt in deze uitzending vooruitgeblikt op Taxi Expo 2020, dat over twee weken plaatsvindt.
    Over het derde pakket steunmaatregelen in de coronacrisis zijn nog niet veel details bekend, maar duidelijk is wel dat de regelingen verder versoberd kunnen worden. Voor taxi- en touringcarvervoerders die niet (volledig) zijn gecompenseerd voor weggevallen werk, en voor wie dat werk ook nog niet op het oude peil is, wordt de situatie dus steeds wat penibeler. Het ontslaan van medewerkers is steeds vaker onvermijdelijk. Op de manieren waarop je daarmee kunt omgaan, zal Mommers op maandag 28 september vanaf 14.00 uur uitgebreid ingaan.

    Bekendmaking genomineerden

    Verder wordt er in de uitzending vooruitgeblikt op Taxi Expo en het Nationaal Congres Contractvervoer. Bovendien worden de drie genomineerden voor de Taxi Innovatie Prijs 2020 bekendgemaakt. Alle reden dus om vanaf 14.00 uur live mee te kijken op het YouTube-kanaal van TaxiPro. Daar zijn bovendien alle eerdere afleveringen ook te bekijken.

    The post TaxiPro TV over ontslagen in de branche en genomineerden Taxi Innovatie Prijs first appeared on TaxiPro.

    25 September 25 2020, 06:42
    Video's
    https://www.taxipro.nl/?p=64192
  • Leerlingenvervoer Apeldoorn beter maar duurder

    Na de moeizame periode waarin Apeldoorn zijn leerlingenvervoer en dagbestedingsvervoer onder de vlag van PlusOV liet verzorgen, heeft de gemeente het routevervoer tegenwoordig weer in eigen beheer. Dat leidt tot meer tevredenheid, maar het pakt wel duurder uit – al wordt dat niet uitsluitend als een probleem gezien. Omdat het leerlingenvervoer een paar jaar op […]

    The post Leerlingenvervoer Apeldoorn beter maar duurder first appeared on TaxiPro.

    Na de moeizame periode waarin Apeldoorn zijn leerlingenvervoer en dagbestedingsvervoer onder de vlag van PlusOV liet verzorgen, heeft de gemeente het routevervoer tegenwoordig weer in eigen beheer. Dat leidt tot meer tevredenheid, maar het pakt wel duurder uit – al wordt dat niet uitsluitend als een probleem gezien.
    Omdat het leerlingenvervoer een paar jaar op rij een slechte start kende, besloot een deel van de negen betrokken gemeenten zich in elk geval voor wat het routegebonden vervoer terug te trekken uit dat systeem. Onder hen dus ook Apeldoorn. Sinds augustus vorig jaar is dat vervoer gegund aan TCR uit Raalte. En dat heeft geleid tot meer tevredenheid over de kwaliteit en uitvoering, zo laat de gemeente weten in gesprek met De Stentor. Het aantal klachten is minimaal en de kwaliteit is op orde, wat de gemeente dankt aan de korte lijntjes met de vervoerder.

    Budget wordt overschreden

    De zelfstandige aanpak is echter wel duurder, want één van de voordelen van de samenwerking was efficiency in de planning en kosten. Het budget voor het leerlingenvervoer wordt naar verwachting met 360.000 euro overschreden dit jaar. En ook het vaste vervoer naar bijvoorbeeld dagbestedingsfaciliteiten pakt duurder uit, onder meer omdat er steeds meer mensen van gebruik maken en omdat de aanbesteding op onjuiste aantallen is gebaseerd door de gemeente.

    Overschrijdingen van het budget zijn nooit wenselijk, maar de betrokken wethouder vindt het desondanks te verantwoorden. “Ja, we moeten meer betalen. Maar van het gaan voor goedkoop hebben we de consequenties gezien”, zegt Detlev Cziesso in de Stentor. “Nu krijgen we vrijwel geen klachten meer, dus de extra investeringen hebben gewerkt. Als je zo’n kwaliteitsprobleem moet oplossen, ben je bereid om daar wat meer voor te betalen.”

    Voor elke vorm van doelgroepenvervoer is de impact van corona anders, en dat geldt ook voor de verschillende betrokken partijen. Op 8 oktober komen zij in Houten (en online) bij elkaar voor het Nationaal Congres Contractvervoer 2020. Daar zullen ze in een coronaproof omgeving praten over het uitdagende afgelopen halfjaar en kijken naar de toekomst van het doelgroepenvervoer in Nederland. Het aantal fysieke zitplaatsen is vanwege de maatregelen beperkt, dus reserveer snel een plek in de zaal. Liever vanuit huis meekijken? Dat kan dit jaar ook, en wel tegen een gereduceerd tarief.

    The post Leerlingenvervoer Apeldoorn beter maar duurder first appeared on TaxiPro.

    25 September 25 2020, 06:00
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=64189
  • Touringcarsector vrijgesteld van drie kwartalen FSO-premie

    De Nederlandse touringcarbedrijven hoeven over het tweede, derde en vierde kwartaal geen premie te betalen voor het Fonds Scholing en Ordening (FSO). Wel moeten zij het al geïnde werknemersdeel van de premie met terugwerkende kracht terugbetalen aan hun medewerkers. Met de maatregel wordt tegemoetgekomen aan een sector die buitengewoon hard is getroffen door de coronacrisis. […]

    The post Touringcarsector vrijgesteld van drie kwartalen FSO-premie first appeared on TaxiPro.

    De Nederlandse touringcarbedrijven hoeven over het tweede, derde en vierde kwartaal geen premie te betalen voor het Fonds Scholing en Ordening (FSO). Wel moeten zij het al geïnde werknemersdeel van de premie met terugwerkende kracht terugbetalen aan hun medewerkers.
    Met de maatregel wordt tegemoetgekomen aan een sector die buitengewoon hard is getroffen door de coronacrisis. Dat wat eigenlijk het hoogseizoen zou moeten zijn, is bijna voorbij. Van halverwege maart tot 1 juli werd er nagenoeg niet gereden door de beperkende coronamaatregelen; sindsdien is het vervoer nog maar mondjesmaat op gang gekomen. De steunmaatregelen van de overheid zijn vaak niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat. Veel bedrijven sneden al in de flexibele schil en nu wordt er ook steeds meer vast personeel ontslagen.

    Penibele situatie

    Binnen dat geheel viel het besluit om in 2020 alleen over het eerste kwartaal FSO-premie te innen. Deze bedraagt 0,66 procent van de loonsom van het betreffende bedrijf. “Dit besluit is gezamenlijk genomen door de cao-partijen in het besloten busvervoer en het FSO-bestuur. Hiermee erkennen we de penibele situatie waarin veel touringcarbedrijven zich bevinden”, aldus FSO-directeur Henk van Gelderen. Binnenkort worden de bedrijven in de branche uitgenodigd om opgave te doen over de loonsom in het eerste kwartaal van dit jaar en zo de premie vast te stellen.

    De vrijstelling voor de overige drie kwartalen is wel aan enkele voorwaarden verbonden. De FSO-premie van 0,66 procent van de loonsom bestaat namelijk voor 0,44 procent uit een werkgeversdeel en voor de overige 0,22 procent uit een werknemersdeel. De inning van dat laatste deel moet per direct gestaakt worden, zo laat FSO weten.

    Terugbetalen aan werknemers

    En de tweede voorwaarde is dat het geïnde werknemersdeel aan de werknemers terugbetaald moet worden. En dat met terugwerkende kracht tot 1 april van dit jaar. “ Dit geldt voor alle werknemers die na 1 april in dienst zijn geweest, dus nadrukkelijk ook voor de medewerkers die na 1 april uit dienst getreden zijn.” Aan deze voorwaarden moet uiterlijk op 1 december aanstaande zijn voldaan en er zal ook worden toegezien op een correcte uitvoering van de regeling.

    The post Touringcarsector vrijgesteld van drie kwartalen FSO-premie first appeared on TaxiPro.

    24 September 24 2020, 09:06
    Touringcar
    https://www.taxipro.nl/?p=64185
  • ‘Nieuw boekingsplatform helpt klanten weer de taxi in’

    Korton Software wil graag de klanten en relaties weer eens zien op Taxi Expo en heeft bovendien allerlei ontwikkelingen te melden. WinTax en Korton Regie kregen flinke updates en het nieuwe boekingsplatform Traveller Connect moet helpen om de klanten weer de taxi in te krijgen. Korton Software ziet Taxi Expo 2020 als “een mooie gelegenheid […]

    The post 'Nieuw boekingsplatform helpt klanten weer de taxi in' first appeared on TaxiPro.

    Korton Software wil graag de klanten en relaties weer eens zien op Taxi Expo en heeft bovendien allerlei ontwikkelingen te melden. WinTax en Korton Regie kregen flinke updates en het nieuwe boekingsplatform Traveller Connect moet helpen om de klanten weer de taxi in te krijgen.
    Korton Software ziet Taxi Expo 2020 als “een mooie gelegenheid om de klanten en relaties weer eens te ontmoeten, want dat kwam er het afgelopen halfjaar helaas te weinig van”, legt Ruben Schouten uit. Het bedrijf komt echter niet alleen naar Houten om op anderhalve meter afstand bij te praten maar wil ook van alles onder de aandacht brengen. “We hebben veel werk gemaakt van tal van ontwikkelingen. Op 8 oktober willen we graag laten zien wat we zoal hebben gedaan en wat we de komende tijd gaan doen.”

    Grote stap: online betalen

    Zo is er het nieuwe online boekingsplatform Traveller Connect, maar daarover later meer. Want er zijn ook belangrijke zaken te melden over de ‘oude bekenden’ WinTax en Korton Regie. Voor de planningssoftware van WinTax geldt dat er de laatste jaren vooral veel kleine stappen zijn gezet. “Dit jaar hebben we een grotere stap gemaakt door online betalen toe te voegen. Ritten kunnen nu zowel vooraf als op factuur achteraf online worden betaald. Alles wordt daarbij geregeld door het systeem, de medewerker hoeft er niets aan te doen”, legt Schouten uit.

    Daaraan gekoppeld is de automatische bevestiging per mail van de betaling, iets dat voorheen nog handmatig moest gebeuren. “En we hebben een laagdrempelige instapversie gemaakt voor WinTax uit de cloud. Daardoor hoeft de software niet meer op de eigen server te draaien en is deze overal beschikbaar tegen een heel gunstige prijs.”

    Ondersteunen en bewaken

    Inzake Korton Regie zijn er eveneens de nodige noviteiten te melden. Er is de laatste tijd vooral ingestoken op het optimaliseren van de technische achtergrond van het programma, wat de bruikbaarheid en prestaties van het geheel ten goede is gekomen. Daarnaast zijn er veel verschillende functionaliteiten ontwikkeld die de flexibiliteit in het vervoer nog gemakkelijker ondersteunen en bewaken. Ook is het nieuwe taxipoint, dat vorig jaar op de beurs stond, in productie genomen en wordt de eerste in de komende maanden geleverd.

    Snel rit boeken

    Korton Software bracht dus ook een nieuw instrument voor het boeken van taxiritten tot stand. “Traveller Connect is ons nieuwe online boekingsplatform, met de focus op zo snel mogelijk een rit kunnen boeken én weten wat dat kost. De klant kan uit verschillende soorten taxi’s kiezen en heeft die opties overzichtelijk in beeld. Vervolgens worden de contactgegevens ingevoerd en kan er worden betaald. Het is ook mogelijk om de taxi te volgen en je ziet als klant precies wanneer deze arriveert”, aldus Schouten.

    “Dit platform helpt om mensen weer de taxi in te krijgen, en dat op een laagdrempelige een eenvoudige manier. We zullen dit product uiteraard door ontwikkelen, maar de basisversie staat en die wordt al heel goed ontvangen. En de input van de klanten helpt ons weer bij de verdere ontwikkeling. Daarmee willen we onze klanten helpen het vervoer weer op peil te krijgen.”

    Korton Software en andere exposanten laten op 8 oktober hun innovaties voor de taxibranche zien op Taxi Expo 2020. Met diverse maatregelen wordt voor veilig en verantwoord beursbezoek gezorgd. Schrijf je nu in voor gratis deelname.

    The post 'Nieuw boekingsplatform helpt klanten weer de taxi in' first appeared on TaxiPro.

    24 September 24 2020, 08:16
    Innovatie
    https://www.taxipro.nl/?p=64182
  • Volgende stap in selectieve toegang taxi’s tot centrum Amsterdam

    Met de aanschaf van extra kentekencamera’s zet de gemeente Amsterdam een volgende stap in taxi’s ‘selectief’ of ‘intelligent’ toegang geven tot bepaalde gebieden in de stad. De camera’s kunnen in de toekomst ook worden gebruikt voor het weren van touringcars uit het stadscentrum. Dat schrijft mobiliteitswethouder Sharon Dijksma in een brief aan de raadscommissie Mobiliteit, […]

    The post Volgende stap in selectieve toegang taxi's tot centrum Amsterdam first appeared on TaxiPro.

    Met de aanschaf van extra kentekencamera’s zet de gemeente Amsterdam een volgende stap in taxi’s ‘selectief’ of ‘intelligent’ toegang geven tot bepaalde gebieden in de stad. De camera’s kunnen in de toekomst ook worden gebruikt voor het weren van touringcars uit het stadscentrum.
    Dat schrijft mobiliteitswethouder Sharon Dijksma in een brief aan de raadscommissie Mobiliteit, Luchtkwaliteit en Water. Er zijn al kentekencamera’s in gebruik om het verkeer in de stad te monitoren. Daarmee kan worden gezien of een voertuig voldoet aan de normen en eisen die in het gebied gelden. Het college van burgemeester en wethouders stemde deze week in met de aanschaf en plaatsing van nog eens 68 exemplaren: acht rond het stadshart en zestig aan de binnenzijde van de stadsweg s100.

    Als het om taxi’s gaat, zijn die acht kentekencamera’s rond het stadshart het belangrijkst. “In de Inspraakversie van de Agenda Taxi 2020-2025 is opgenomen dat de gemeente op zoek gaat naar een slimme manier om taxi’s onder bepaalde voorwaarden toegang te verlenen tot de schaarse openbare ruimte.” Dijksma noemt dat “kwalitatief volumebeleid met behulp van een intelligent toegangssysteem.”

    Beleid verder onderbouwen

    Zo’n systeem is volgens de wethouder nodig om meerdere gemaakte afspraken te kunnen realiseren. Het gaat dan om het al genoemde volumebeleid voor voertuigen in de binnenstad en ambities op het gebied van leefbaarheid en schone lucht. De aanpak met kentekencamera’s (Dijksma benadrukt dat deze alleen kentekens registreren en geen gezichten van bestuurders) moet voor taxi’s nog wel verder onderbouwd worden, onder meer op juridisch vlak. De selectieve / intelligente toegang voor taxi’s tot het centrum wordt daarom eerst middels een verkeersonderzoek nader uitgewerkt. Daarvoor worden de acht kentekencamera’s rond het stadshart gebruikt.

    De camera’s zijn niet uitsluitend bedoeld om te bepalen of taxi’s wel of niet welkom zijn in een bepaald deel van de stad. Men wil in bredere zin de toegang tot de stad voor voertuigen beperken om de bruggen en kademuren te beschermen en de luchtkwaliteit en leefbaarheid te verbeteren. In dat verband werd onlangs ook de Agenda Touringcar 2020-2025 gepubliceerd, waarin het weren van touringcars uit de binnenstad centraal staat. Dijksma geeft aan dat de nieuwe kentekencamera’s in de toekomst ook voor dat doel kunnen worden ingezet.

    Op 8 oktober vindt in Houten Taxi Expo 2020 plaats. Met diverse maatregelen is hét evenement voor de taxisector coronaproof gemaakt. Schrijf je nu in voor gratis deelname.

    The post Volgende stap in selectieve toegang taxi's tot centrum Amsterdam first appeared on TaxiPro.

    24 September 24 2020, 07:48
    Straattaxi
    https://www.taxipro.nl/?p=64176
  • Onderzoek: Uberchauffeur verdient 25 euro per uur

    Taxichauffeurs die rijden via de Uber-app, verdienen daarmee gemiddeld 24,48 euro per uur, na aftrek van servicekosten en btw. Dat blijkt uit onderzoek door Maastricht University. Wel zijn de onderlinge verschillen tussen de chauffeurs groot, zowel qua uren in de app als verdiensten. FNV trekt de conclusies over de verdiensten sterk in twijfel. Het onderzoek […]

    The post Onderzoek: Uberchauffeur verdient 25 euro per uur first appeared on TaxiPro.

    Taxichauffeurs die rijden via de Uber-app, verdienen daarmee gemiddeld 24,48 euro per uur, na aftrek van servicekosten en btw. Dat blijkt uit onderzoek door Maastricht University. Wel zijn de onderlinge verschillen tussen de chauffeurs groot, zowel qua uren in de app als verdiensten. FNV trekt de conclusies over de verdiensten sterk in twijfel.
    Het onderzoek naar de Uber-app in Amsterdam is samengevat in een factsheet. Daarin staat in de eerste plaats dat de app van januari 2016 tot en met december 2019 enorm in gebruik groeide. In het begin van die periode maakten er net geen 1.300 chauffeurs in Amsterdam gebruik van. Vier jaar later waren dat er 5.217. Het aantal gereden ritten werd in die periode bijna negen keer zo groot en het totale aantal afgelegde kilometers in al die ritten werd vier keer zo groot.

    In 2019 waren die chauffeurs gemiddeld 24 uur per week actief in de app. En dat aantal uren is door de jaren van het onderzoek heen redelijk stabiel gebleven. Dat betekent volgens de onderzoekers dat de groeiende vraag naar Uber-ritten is opgevangen door het groeiende aantal chauffeurs. Maar die 24 uur is een gemiddelde. Zo’n 20 procent van de gebruikers is per week 12 uur of minder online in de app en 16 procent is juist 38 uur of meer online. De meeste ritten worden gemaakt met Uber X; het exclusievere Uber Black is goed voor iets meer dan 7 procent van alle ritten.

    Uren en opbrengsten

    Dan de verdiensten van de Uberchauffeurs. Dat is al jaren een heet hangijzer omdat die verdiensten in de praktijk vaak zouden tegenvallen. Begin dit jaar protesteerden Uberchauffeurs daar ook om en werden er Kamervragen gesteld over hun verdiensten en werkdruk. Het onderzoek van Maastricht University stelt vast dat de chauffeurs gemiddeld bijna 25 euro per uur bruto verdienen, en dat is na aftrek van de vergoeding aan Uber en de btw. Kosten voor onderhoud zitten er dan weer niet bij in.

    Wat dat in maandelijkse opbrengsten oplevert, hangt sterk van het aantal uren in de app af. De groep die 12 uur of minder per week online is, verdient daar per maand gemiddeld 420 euro bruto mee. Wie het rijden voor Uber min of meer fulltime doet en 32 tot 38 uur per week in app actief is, verdient daar volgens de onderzoekers gemiddeld 3.365 euro bruto per maand mee. Kortom: hoe meer je online bent, hoe meer je kunt verdienen – waarbij nog even benadrukt moet worden dat dit onderzoek gaat over de periode voor er sprake was van een coronacrisis.

    Alleen data van Uber

    FNV Flex en Naleving heeft grote moeite met de bevindingen van de onderzoekers en spreekt een ‘eenzijdige en voorspelbare’ uitkomst. Het steekt de vakbeweging dat het onderzoek in opdracht van Uber is gedaan en dat voor de informatie over werktijden en verdiensten alleen een beroep is gedaan op data van Uber uit de periode 2016-2019. Dat staat overigens ook in de factsheet, waarbij tevens wordt vermeld dat er apart onderzoek wordt gedaan naar motieven van chauffeurs om voor Uber te rijden, alsmede “naar de gevolgen van positieve of negatieve startmotieven voor de kwaliteit van het werk.”

    Desondanks vindt FNV het jammer dat er voor dit eerste onderzoek niet met Uberchauffeurs is gesproken en dat er geen beroep is gedaan op de kennis van de vakbond zelf over dit onderwerp. Op basis daarvan “stelt de vakbond de definitie van werktijd die Uber hanteert en het feit dat zij fooien en bonussen tot reguliere beloning rekent ter discussie.” FNV heeft zelf “informatie van tientallen chauffeurs waaruit blijkt dat werkweken van vijftig uur geen uitzondering zijn. Volgens ons is dat voor veel chauffeurs de enige mogelijk om rond te komen, omdat de verdiensten laag zijn. Bovendien zorgt dergelijk lang werken, zeker als dat structureel is, voor onveilige situaties op de weg.”

    Het is ook uit afspraken over meer veiligheid tussen Uber en de gemeente Amsterdam dat dit onderzoek is voortgekomen. FNV had graag een bijdrage aan het onderzoek geleverd maar zegt buiten de deur te zijn gehouden. De vakbond wil dan ook graag in gesprek met de Amsterdamse mobiliteitswethouder Sharon Dijksma.

    De factsheet van het onderzoek kan hier worden bekeken.

    The post Onderzoek: Uberchauffeur verdient 25 euro per uur first appeared on TaxiPro.

    23 September 23 2020, 08:10
    Straattaxi
    https://www.taxipro.nl/?p=64172
  • Video: de rol van taxi in de MaaS-pilot Leidsche Rijn

    In Utrecht ging onlangs de eerste van zeven pilots over Mobility as a Service van start. Welke rol speelt de taxi in deze pilot? Daarover sprak TaxiPro TV met Thijs Muizelaar van Innovactory. Het item uit TaxiPro TV is hieronder te bekijken. Niets meer missen van TaxiPro TV? Abonneer je dan op ons YouTube-kanaal. Suggesties […]

    The post Video: de rol van taxi in de MaaS-pilot Leidsche Rijn first appeared on TaxiPro.

    In Utrecht ging onlangs de eerste van zeven pilots over Mobility as a Service van start. Welke rol speelt de taxi in deze pilot? Daarover sprak TaxiPro TV met Thijs Muizelaar van Innovactory.
    Het item uit TaxiPro TV is hieronder te bekijken. Niets meer missen van TaxiPro TV? Abonneer je dan op ons YouTube-kanaal. Suggesties en tips zijn van harte welkom op redactie@taxipro.nl.

    The post Video: de rol van taxi in de MaaS-pilot Leidsche Rijn first appeared on TaxiPro.

    23 September 23 2020, 06:26
    Innovatie
    https://www.taxipro.nl/?p=64164
  • Pre-autorisatie taxiritten op creditcard biedt extra zekerheid

    In hotels en bij autoverhuurbedrijven is het heel normaal en myPOS maakt het nu ook voor taxibedrijven mogelijk: een bedrag op de creditcard van een klant reserveren of zo’n kaart op afstand belasten. Deze functionaliteit geeft taxiondernemers meer zekerheid over de betaling voor hun diensten. MOTO-transacties zijn op zichzelf niet nieuw, maar in het taxivervoer […]

    The post Pre-autorisatie taxiritten op creditcard biedt extra zekerheid first appeared on TaxiPro.

    In hotels en bij autoverhuurbedrijven is het heel normaal en myPOS maakt het nu ook voor taxibedrijven mogelijk: een bedrag op de creditcard van een klant reserveren of zo’n kaart op afstand belasten. Deze functionaliteit geeft taxiondernemers meer zekerheid over de betaling voor hun diensten.
    MOTO-transacties zijn op zichzelf niet nieuw, maar in het taxivervoer wordt er nog weinig gebruik van gemaakt. De letters staan voor Mail Order / Telephone Order. Het is een vorm van pre-autorisatie die volop wordt gebruikt door bijvoorbeeld hotels en autoverhuurbedrijven om betalingen op afstand te accepteren. Er wordt dan een bedrag op de creditcard gereserveerd of een (aan)betaling geïncasseerd om wat extra zekerheid in te bouwen voor als een klant tegen de afspraken in niet komt opdagen of schade aan de auto veroorzaakt.

    Dat idee is door myPOS vertaald naar de taxisector. Anthony Notos ziet daar verschillende groepen voor wie MOTO interessant is of kan zijn. “In de eerste plaats zijn er de taxibedrijven die vooral directievervoer verzorgen. Zo’n rit wordt vaak geboekt door een assistent en degene die vervoerd wordt, betaalt ook niet zelf na afloop van de rit. De zakelijke creditcard die voor zulke transacties wordt gebruikt door het bedrijf, wordt dan op afstand belast voor de betaling.”

    Mooie opdracht

    Intussen ziet Notos de belangstelling ook uit andere hoeken toenemen. Want er zijn nu eenmaal opdrachten waar je graag wat zekerheid wilt inbouwen. Notos: “Stel dat je als taxibedrijf de opdracht krijgt om tien mensen te vervoeren voor een vrijgezellenfeest. Dat is op zich een mooie opdracht. Maar het komt ook wel eens voor dat zoiets bij wijze van grap wordt geboekt, of om onduidelijke redenen niet doorgaat. MOTO is dan een soort garantie om te zorgen dat dit niet gebeurt, of dat je in elk geval iets betaald krijgt als het wel plaatsvindt.” De creditcardgegevens worden handmatig ingevoerd op de betaalterminal of het myPOS-account van de gebruiker.

    Zoals aangegeven is het idee van pre-autorisatie en MOTO niet nieuw, maar het is volgens Notos wel vrij uniek dat de functionaliteit nu beschikbaar is voor taxibedrijven. Dat komt volgens hem omdat er wel enig risico aan verbonden is aan deze werkwijze. Want ook het taxibedrijf zelf kan buiten de lijntjes kleuren en een vergoeding claimen voor een dienst die nooit geleverd is. De kaarthouder krijgt in zo’n geval zijn geld terug en myPOS moet het bedrag verhalen dan op de taxiondernemer.

    Weinig risico

    “Als dat niet lukt, dan zitten wij met de gebakken peren. Om die reden werken wij zelf ook met een borg voor een bepaald percentage van het geaccepteerde bedrag. Dat wordt dan een tijdje achtergehouden.” Dat kan oplopen tot 30 procent, legt Notos uit. Na verloop van tijd kan dat minder worden en dalen tot 10 procent of zelfs helemaal uitblijven.

    “Bedrijven die we goed kennen en waar we veel zaken mee doen, en waar het MOTO-deel maar een stukje van de totale samenwerking betreft, brengen weinig risico met zich mee voor ons. Dat is anders voor een taxiondernemer zonder personeel die net actief is op de markt waar we verder niet mee bekend zijn. Op dat soort aspecten passen we dat borgpercentage dus aan.”

    The post Pre-autorisatie taxiritten op creditcard biedt extra zekerheid first appeared on TaxiPro.

    22 September 22 2020, 08:07
    Innovatie
    https://www.taxipro.nl/?p=64161
  • Baidu start met zelfrijdende taxi’s in drie Chinese steden

    Het Chinese techbedrijf Baidu heef de Apollo Go Robotaxi service gelanceerd in Peking en twee andere Chinese steden. Voorlopig gaan er nog wel bestuurders mee op de zelfrijdende taxidienst. De Chinese evenknie van Google meldt dat de robottaxi’s in Peking een netwerk van wegen met een totale lengte van 700 kilometer bestrijken. Met de taxidienst, […]

    The post Baidu start met zelfrijdende taxi’s in drie Chinese steden first appeared on TaxiPro.

    Het Chinese techbedrijf Baidu heef de Apollo Go Robotaxi service gelanceerd in Peking en twee andere Chinese steden. Voorlopig gaan er nog wel bestuurders mee op de zelfrijdende taxidienst.
    De Chinese evenknie van Google meldt dat de robottaxi’s in Peking een netwerk van wegen met een totale lengte van 700 kilometer bestrijken. Met de taxidienst, genaamd Apollo Go, kunnen klanten op ongeveer honderd verschillende plaatsen in de stad in- of uitstappen.

    Wie een ritje wil maken met de zelfrijdende taxi’s moet zich registreren op Baidu Maps of op de website van Apollo Go. Er worden voorlopig veertig zelfrijdende taxi’s het veld ingestuurd.

    Half miljoen kilometer

    De introductie in de Chinese hoofdstad is voorafgegaan met testen in kleinere Chinese steden. Het bedrijf kreeg toestemming om de robottaxi’s commercieel in te zetten nadat er meer dan een half miljoen kilometer met succes was afgelegd.

    Behalve Peking heeft Baidu ook zelfrijdende taxidiensten opgestart in de steden Changsha en Cangzhou. Hierdoor is het volgens eigen zeggen het eerste bedrijf met robottaxidiensten in verschillende Chinese steden.

    The post Baidu start met zelfrijdende taxi’s in drie Chinese steden first appeared on TaxiPro.

    22 September 22 2020, 07:03
    Innovatie
    https://www.taxipro.nl/?p=64115
  • Barneveld neemt beheerbureau Valleihopper over van Regio Foodvalley

    De gemeente Barneveld neemt per 1 januari het beheerbureau van regiotaxi Valleihopper over van de Regio Foodvalley. Volgens de acht betrokken gemeenten is dat samenwerkingsverband niet bij uitstek geschikt om doelgroepenvervoer goed te faciliteren. Dat schrijft de Barneveldse Krant. Het samenwerkingverband betreft de gemeenten Barneveld, Nijkerk, Ede, Scherpenzeel, Renswoude, Veenendaal, Wageningen en Rhenen. Met ingang […]

    The post Barneveld neemt beheerbureau Valleihopper over van Regio Foodvalley first appeared on TaxiPro.

    De gemeente Barneveld neemt per 1 januari het beheerbureau van regiotaxi Valleihopper over van de Regio Foodvalley. Volgens de acht betrokken gemeenten is dat samenwerkingsverband niet bij uitstek geschikt om doelgroepenvervoer goed te faciliteren.
    Dat schrijft de Barneveldse Krant. Het samenwerkingverband betreft de gemeenten Barneveld, Nijkerk, Ede, Scherpenzeel, Renswoude, Veenendaal, Wageningen en Rhenen. Met ingang van 2017 werd de aansturing van het doelgroepenvervoer overgedragen aan de Regio Foodvalley, omdat dit toen de meest logische stap was. Maar in de praktijk bleek de regio-organisatie niet optimaal op deze taak te zijn toegerust. Regio Foodvalley is er vooral op gericht om het vestigingsklimaat in de agri-sector te verbeteren en daar past een taak als het toezien op de regiotaxi niet bij.

    Kosten evenredig verdeeld

    Barneveld toonde zich bereid het stokje namens alle betrokken gemeenten over te nemen. Er komt een nieuwe gemeenschappelijke regeling en daarmee moeten de acht gemeenteraden instemmen. De kosten worden evenredig over de gemeenten verdeeld, waarbij ze allemaal een vast bedrag betalen, aangevuld met een bedrag per gereden rit. Voor het vraagafhankelijke vervoer blijft de naam Valleihopper van kracht. Het leerlingenvervoer dat eerder ook onder die vlag werd gereden, is door aanzienlijke problemen in de afgelopen jaren inmiddels anders georganiseerd.

    Alles weten over de impact van corona op het doelgroepenvervoer nu en in de toekomst? Neem dan deel aan het Nationaal Congres Contractvervoer op 8 oktober. Deelnemen kan fysiek in de coronaproof congreszaal in Expo Houten, maar tegen een gereduceerd tarief ook online.

    The post Barneveld neemt beheerbureau Valleihopper over van Regio Foodvalley first appeared on TaxiPro.

    21 September 21 2020, 12:00
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=64151