CONNECT VERVOER


Comfortabel en veilig van A naar B

Nieuws uit de taxi branche

  • Twee nieuwe franchisenemers voor De Vier Gewesten
    Vervoersbedrijf De Vier Gewesten (DVG) heeft recent twee nieuwe franchisenemers verwelkomd. Het gaat om Taxi Toet en Taxi Service Oldebroek. Taxi Toet heeft zo’n twintig medewerkers die vooral parttime en op afroepbasis werken. Voor DVG gaat dit bedrijf het vervoer in het gebied boven het Noordzeekanaal verzorgen. Daar is nog geen andere franchisenemer actief. Taxi Service […]

    Vervoersbedrijf De Vier Gewesten (DVG) heeft recent twee nieuwe franchisenemers verwelkomd. Het gaat om Taxi Toet en Taxi Service Oldebroek.

    Taxi Toet heeft zo’n twintig medewerkers die vooral parttime en op afroepbasis werken. Voor DVG gaat dit bedrijf het vervoer in het gebied boven het Noordzeekanaal verzorgen. Daar is nog geen andere franchisenemer actief. Taxi Service Oldebroek heeft zes medewerkers en zes personen tot zijn beschikking. Het bedrijf is actief in Nunspeet, Elburg, Oldebroek, Biddinghuizen en Dronten.

    Honderd aangesloten bedrijven

    DVG is een landelijk opererende franchiseorganisatie voor taxi- en touringcarbedrijven. Het bedrijf werd in 1992 opgericht en kent inmiddels zo’n honderd aangesloten bedrijven. Ten tijde van het 25-jarig jubileum jaar interviewde TaxiPro directeur Wim Brouwer over de geschiedenis en activiteiten van het bedrijf: ‘Voor taxibedrijven is het steeds vaker alles of niets’.

    20 November 20 2019, 14:44
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=61802
  • Vier vragen over taxi en belasting beantwoord
    Zelfstandig taxiondernemer zijn betekent niet alleen ritten rijden, er komt ook een bedrijfsvoering bij kijken. Dan is het goed om bij te houden wat er op bijvoorbeeld het gebied van belastingen allemaal speelt. Navid Farid van het in de taximarkt gespecialiseerde FN Consultancy beantwoordt hierover vier vragen.  In de ervaring van Farid is het goed […]

    Zelfstandig taxiondernemer zijn betekent niet alleen ritten rijden, er komt ook een bedrijfsvoering bij kijken. Dan is het goed om bij te houden wat er op bijvoorbeeld het gebied van belastingen allemaal speelt. Navid Farid van het in de taximarkt gespecialiseerde FN Consultancy beantwoordt hierover vier vragen. 

    In de ervaring van Farid is het goed bijhouden van de administratie van een taxibedrijf nog niet zo simpel. “Veel taxiondernemers brengen dat bij een administratiekantoor onder. Maar ze verzorgen vaak verschillende soorten vervoer en niet elk administratiekantoor weet daar goed mee om te gaan. Wij hebben dat specialisme in de taxibranche wel en beschikken over de tools om de administratie van taxibedrijven goed en overzichtelijk te houden. Alle gegevens kunnen vanuit de taxi worden aangeleverd en er is op elk moment inzicht in de eigen administratie.”

    In zijn werk als boekhouder bij FN Consultancy ziet Farid ook dat over bepaalde onderwerpen toch best veel onduidelijkheid bestaat. Op het gebied van taxi en belastingen beantwoordt hij daarom vier vragen. Deze gaan over btw, de Kleineondernemersregeling (KOR), korting op de ritprijs en belastingdruk.

    In 2019 is de btw op personenvervoer van 6 naar 9 procent gegaan. Wat zijn daar de gevolgen van?

    “Die verhoging is natuurlijk een feit en deze wordt doorberekend in de ritprijs. Maar ik merk toch dat daar een grote misvatting over bestaat. Veruit onze meeste klanten in de taxibranche denken dat zij de btw zélf betalen. Maar dat is niet zo: de consument betaalt en als taxiondernemer draag je die btw eens per maand af aan de Belastingdienst. En dat wordt ook nog eens verrekend met btw die je zelf als ondernemer over andere producten en diensten betaalt of hebt betaald. Btw wordt ervaren als een last maar is dat feitelijk niet. Je bent eigenlijk een doorgeefluik voor de btw die jouw klanten betalen.”

    De Kleineondernemersregeling (KOR) verandert per 1 januari 2020. Wat betekent dat voor taxiondernemers?

    “Van deze regeling kunnen de meeste taxiondernemers straks geen gebruik meer maken. Tot en met 2019 kunnen zij onder bepaalde voorwaarden wel de KOR toepassen. Dit kan als het saldo van de ontvangen btw minus de betaalde btw minder dan 1.883 euro per jaar is. Nu is het nog zo dat als een taxiondernemer per kwartaal 200 of 300 euro aan omzetbelasting moet betalen, dit via de KOR in mindering kan worden gebracht in de aangifte inkomstenbelasting. En als het totale saldo van de btw over een heel jaar minder dan 1.345 euro is, dan hoeft er geen btw te worden afgedragen. Een zzp’er met een taxi blijft vaak wel onder dat bedrag. Maar de KOR gaat dus veranderen. Je kunt er straks voor kiezen als je minder dan 20.000 euro omzet per jaar hebt. En daar komen de meeste zelfstandig taxiondernemers dan weer wél boven. Dus met ingang van 2020 is de Kleineondernemersregeling voor veel taxiondernemers niet meer van toepassing.”

    Hoe zit het nou precies met korting geven op de ritprijs: mag dat wel of niet?

    “In de boordcomputer taxi kan je tegenwoordig geen korting meer geven. Die functie is verwijderd om misbruik te voorkomen. Een leverancier van de boordcomputer werkt aan een update waardoor je straks korting kunt aangeven voordat de rit begint. Dat is wel vooruitgang, maar er kan dan nog steeds geen korting worden gegeven nadat de meter is gestart. Het probleem is dat veel taxiondernemers de BCT als een soort kassasysteem zien. Maar daar is de BCT niet voor bedoeld. Je omzet mag je apart bijhouden en daarin mag je ook kortingen en fooien verwerken. Stel, je spreekt voor een rit die normaal 100 euro kost een prijs van 80 euro af. Dan ga je niet over 100 euro inkomsten- en omzetbelasting betalen. Je mag die korting gewoon geven, maar dan moet je wel zelf de omzet bijhouden en daar niet de boordcomputer voor gebruiken.”

    Taxiondernemers vinden vaak dat ze veel belasting betalen, is dat terecht?

    “Eigenlijk valt het met de belastingdruk voor de gemiddelde taxiondernemer wel mee. Stel dat je een omzet hebt van 50.000 euro, waarbij voor 20.000 euro aan kosten worden gemaakt. Dan betaal je uiteindelijk 615 euro inkomstenbelasting en 1.009 euro bijdrage SZW. Dat is op zichzelf best een flink bedrag om ineens te moeten betalen, maar tegelijk is het maar 3 procent van de omzet en 5 procent van de winst. Wel neemt de belastingdruk toe naarmate je meer winst maakt, maar voor mensen in loondienst is die druk sowieso vele malen hoger.”

    20 November 20 2019, 11:22
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=61794
  • Eindhoven scherpt taxiregels aan
    Het Eindhovense systeem met Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s) heeft niet de kwaliteitsverbetering gebracht waar op was gehoopt. Om de opstapmarkt alsnog tot het gewenste visitekaartje van de vijfde stad van Nederland te maken, wil de gemeente de regels aanscherpen. Er komen vooral meer mogelijkheden om handhavend op te treden. Eindhoven is één van de zeven […]

    Het Eindhovense systeem met Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s) heeft niet de kwaliteitsverbetering gebracht waar op was gehoopt. Om de opstapmarkt alsnog tot het gewenste visitekaartje van de vijfde stad van Nederland te maken, wil de gemeente de regels aanscherpen. Er komen vooral meer mogelijkheden om handhavend op te treden.

    Eindhoven is één van de zeven gemeenten die met een TTO-systeem de eigen taximarkt aanvullend mag reguleren en de vierde gemeente die dat ook daadwerkelijk deed, na Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Dat gebeurde in september 2017, met een jaar vertraging omdat de eerste opzet voor het systeem niet door de gemeenteraad kwam. Het aangepaste concept voorzag bijvoorbeeld beter in de gewenste duurzaamheid. 

    Een jaar geleden waren de bevindingen dat er weliswaar nog winst te behalen was, maar ook dat er minder incidenten op standplaatsen waren. Ook zag men dat chauffeurs uit de anonimiteit waren gehaald en dat klanten over het algemeen tevredener waren over de dienstverlening. Vooral met een groot evenement als carnaval bleken er die eerste keer veel minder taxigerelateerde problemen. In zijn algemeenheid werd er meer rust in de taximarkt ervaren.

    Ritten weigeren en onenigheid

    Toch is het niet goed genoeg, blijkt nu men twee jaar onderweg is. “De bestaande taxiverordening blijkt onvoldoende mogelijkheden te bieden om de kwaliteit en het imago van de opstapmarkt in Eindhoven te verbeteren”, openen burgemeester en wethouders hun voorstel aan de gemeenteraad. Zoals het systeem is bedoeld, werkt het namelijk niet. “Wij horen dat chauffeurs op grote schaal (korte) ritten weigeren en dat er regelmatig onenigheid is tussen chauffeurs onderling, zelfs in bijzijn van klanten.”

    B&W zien dat de verordening in zijn bestaande vorm vooral mogelijkheden biedt om chauffeurs te bestraffen die zich niet aan de regels houden. Maar de mogelijkheden om daadwerkelijk “strafrechtelijk te handhaven” zijn beperkt. Bovendien gaat het dan om het bestrijden van symptomen en niet zozeer om het verbeteren van het taxivervoer in de stad. Daarom wordt de taxiverordening aangescherpt en worden de mogelijkheden voor handhaving uitgebreid. Dat laatste zou ook een wens van de Eindhovense taxibranche zelf zijn.

    Voldoende geld

    Een belangrijke verandering is dat er straks bestuursrechtelijk kan worden ingegrepen als de geleverde kwaliteit van TTO’s en hun aangesloten chauffeurs structureel onvoldoende is. Sancties variëren dan van een schriftelijke waarschuwing tot een last onder dwangsom, met als uiterste maatregel het intrekken van de TTO-vergunning. Om dit allemaal voor elkaar te krijgen, moet er wel voldoende geld zijn en blijven om BOA’s te laten handhaven. Het huidige budget zou daar voldoende voor moeten zijn, verwachten burgemeester en wethouders. 

    19 November 19 2019, 13:20
    Straattaxi
    https://www.taxipro.nl/?p=61789
  • PvdA bezorgd om vluchtende Uber-chauffeurs
    De PvdA in Amsterdam maakt zich niet alleen zorgen over het aantal ongelukken met Uber-taxi’s in de stad, maar ziet het ook vaker gebeuren dat de betrokken chauffeurs na zo’n ongeval vluchten. De partij heeft daarover vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam. Eerder deze maand raakte een taxi die op […]

    De PvdA in Amsterdam maakt zich niet alleen zorgen over het aantal ongelukken met Uber-taxi’s in de stad, maar ziet het ook vaker gebeuren dat de betrokken chauffeurs na zo’n ongeval vluchten. De partij heeft daarover vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam.

    Eerder deze maand raakte een taxi die op dat moment voor Uber reed te water bij het Westerpark. De twee inzittenden klommen uit de auto en wachtten de komst van de autoriteiten niet af. Hoewel ze er vandoor gingen, werden ze in de buurt van het ongeval aangetroffen. Omdat afgelopen zomer ook al een bestuurder van een taxi zonder daklicht de benen nam na een ongeluk, meent de PvdA een negatieve trend te bespeuren.

    Toedracht en nasleep

    “De fractie van de PvdA Amsterdam maakt zich niet alleen zorgen over het aantal ongelukken met Uber-taxi’s in de stad, maar ook om het feit dat het vaker lijkt te gebeuren dat chauffeurs zich na een ongeluk uit de voeten maken.” Fractielid Dennis Boutkan heeft daarom een aantal vragen voorgelegd aan het college van B&W. Daarin wordt vooral om meer opheldering gevraagd om de toedracht en nasleep van beide ongevallen.

    Maar de PvdA wil ook graag weten of het vaker voorkomt dat Uber-chauffeurs die bij ongevallen betrokken zijn de plaats van dat ongeval snel weer verlaten. Is het college bereid die mogelijke ontwikkelingen verder in kaart te brengen en er indien nodig maatregelen tegen te nemen, vraagt Boutkan zich af. Hij wil verder graag weten hoe het staat met de eerder aangekondigde introductie van gezichtsverificatie in Uber-taxi’s. Dat heeft Uber met de gemeente Amsterdam afgesproken om te voorkomen dat mensen ritjes rijden op het account van een ander.

    Dagelijks raak

    Of er echt een structureel probleem is met Uber-chauffeurs die wegvluchten van ongelukken die ze hebben veroorzaakt, zal mede moeten blijken uit de antwoorden van het collega. Hoe dan ook zet de PvdA met de vragen wel weer de schijnwerper op een probleem waar ongeveer een jaar geleden opeens veel aandacht voor ontstond. Er waren toen dagelijks meldingen van ongelukken in en rond de stad met Uber-chauffeurs als veroorzakers.

    Met name toen bleek dat bij meerdere van die ongevallen gewonden en zelfs doden vielen, was er een tijdlang veel ophef over dit onderwerp, ook in de landelijke politiek. Dat leidde uiteindelijk tot een pakket afspraken tussen Uber en de gemeente. Het taxiplatform zette ook de eerder dit jaar begonnen samenwerking met Veilig Verkeer Nederland voort in een overeenkomst voor de duur van drie jaar.

    19 November 19 2019, 09:06
    Straattaxi
    https://www.taxipro.nl/?p=61784
  • Website Taxiboeken geveild voor ruim 30.000 euro
    De website van Taxiboeken en enkele tientallen domeinnamen van het onlangs failliet verklaarde Mobility ID zijn online geveild. Voor de website werd ruim 30.000 euro neergeteld. De laatste tijd waren er steeds meer geluiden te horen dat taxibedrijven die ritten reden via taxiboeken.nl daarvoor niet betaald zouden worden door Mobility ID. Dat bedrijf vroeg uitstel van […]

    De website van Taxiboeken en enkele tientallen domeinnamen van het onlangs failliet verklaarde Mobility ID zijn online geveild. Voor de website werd ruim 30.000 euro neergeteld.

    De laatste tijd waren er steeds meer geluiden te horen dat taxibedrijven die ritten reden via taxiboeken.nl daarvoor niet betaald zouden worden door Mobility ID. Dat bedrijf vroeg uitstel van betaling aan. Hiermee krijgen ondernemingen in financiele nood de gelegenheid om orde op zaken te stellen. De bewindvoerder die bij uitstel van betaling wordt aangesteld, besloot echter al snel om over te gaan tot faillissement.

    Diverse taxi-domeinnamen

    Niet veel later bood BVA Auctions 26 domeinnamen en twee actieve websites online ter veiling aan. Dat gebeurde in opdracht van curator Alfons Dunselman van Schenkeveld Advocaten in Alkmaar. De twee actieve websites zijn het platform taxiboeken.nl zelf en de site van Mobility ID. Taxiboeken.nl wisselde uiteindelijk voor 30.733 euro van eigenaar, nadat er in totaal 139 biedingen werden uitgebracht.

    Verder betrof het de veiling domeinnamen die samenhangen met taxivervoer en verschillende gelegenheden waarbij daar behoefte aan is, zoals taxi2wintersport.nl, taxiboeken.nl, rolstoelvervoerboeken.nl en taxitotrain.nl. Voor enkele van deze domeinen is tussen de 100 en 200 euro neergeteld; in enkele andere gevallen betrof het tientjeswerk. Op de meeste domeinnamen is geen of een zeer laag bod uitgebracht.

    Lees ook: Taxiboeken is failliet

    18 November 18 2019, 10:59
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=61778
  • Taxichauffeurs overvallen in Oss en Dordrecht
    In Oss is afgelopen weekend een taxichauffeur overvallen. Enige tijd geleden overkwam een vakgenoot in Dordrecht iets soortgelijks, maar de politie vraagt daar nu alsnog aandacht voor. Het incident in Oss begon met een passagier die op het Centraal Station van Nijmegen instapte. In de Rossinistraat in Oss vond de overval plaats, waarna de dader […]

    In Oss is afgelopen weekend een taxichauffeur overvallen. Enige tijd geleden overkwam een vakgenoot in Dordrecht iets soortgelijks, maar de politie vraagt daar nu alsnog aandacht voor.

    Het incident in Oss begon met een passagier die op het Centraal Station van Nijmegen instapte. In de Rossinistraat in Oss vond de overval plaats, waarna de dader vluchtte in de richting van de Euterpestraat. Het gaat om een man met een lang en mager postuur, kort opgeschoren haar, een grijze of zwarte broek en een donkerrode trui.

    Bedreiging met mes

    Aan het voorval in Dordrecht ging een rit vanuit Rotterdam vooraf. Ook hier werd in de buurt van het Centraal Station begonnen aan de reis. De rit ging naar het station van Dordrecht vond plaats in de nacht van vrijdag op zaterdag 31 augustus en verliep gemoedelijk, want chauffeur en passagier spraken volgens de politie over koetjes en kalfjes. Eenmaal in Dordrecht bedreigde de passagier de chauffeur met een mes, waarop deze uitstapte en met de claxon omstanders alarmeerde. Daarop vluchtte de dader: een kleine, blanke en slanke man met blond haar.

    18 November 18 2019, 09:26
    Straattaxi
    https://www.taxipro.nl/?p=61774
  • ‘Prijs van tachograafkaart kan drastisch omlaag’
    Het tarief voor de Nederlandse tachograafkaart ligt fors hoger dan de kostprijs en is te hoog in vergelijking met andere Europese landen. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat kan en moet de prijs voor die kaart dus heel snel en fors verlagen. Die oproep doen de organisaties evofenedex, TLN, KNV, BOVAG en RAI […]

    Het tarief voor de Nederlandse tachograafkaart ligt fors hoger dan de kostprijs en is te hoog in vergelijking met andere Europese landen. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat kan en moet de prijs voor die kaart dus heel snel en fors verlagen. Die oproep doen de organisaties evofenedex, TLN, KNV, BOVAG en RAI Vereniging. 

    De conclusies over het tarief komen uit een benchmarkonderzoek dat minister Van Nieuwenhuizen eindelijk openbaar heeft gemaakt na enkele maanden vertraging. Conclusies die wel degelijk overeenkomen met kritiek die al langer klinkt en ook met onderzoek van KNV, RAI, BOVAG, evofenedex en TLN ook al uitwees. De prijs zou in Nederland tot wel 70 procent hoger zijn dan het Europese gemiddelde.

    Concurrentie

    In 2017 moest in Nederland nog 95 euro exclusief btw worden betaald voor die kaart, terwijl in omliggende landen veel minder hoefde worden neergeteld. Inmiddels is het tarief zelfs al opgelopen tot 100 euro – tot onvrede van de sector. De kaart was in 2017 in België, Spanje, Duitsland, Polen en het Verenigd Koninkrijk maar tussen de 32 en 50 euro.

    Al sinds 2010 wordt er in de politiek aandacht gevraagd voor het tarief. TLN, KNV, evofenedex, BOVAG en RAI Vereniging hebben ook hun twijfels bij de kostprijs, waartegen Kiwa beweert deze kaart te kunnen produceren. “Die is veel hoger dan de prijzen van bestuurderskaarten in andere landen en van andere vergelijkbare producten, zoals het rijbewijs.”

    Tariefstelsel

    Overigens is de continue aandacht niet tegen dovemansoren gericht, want voor de zomer erkende de minister al dat het tarief voor deze tachograafkaart naar beneden moet en ze kondigde vandaag ook aan dat er in 2020 een nieuw tariefstelsel wordt ingevoerd. Kiwa wil het tarief in voor 2020 te verhogen naar 101 euro.

    Voor dit nieuwe tariefstelsel werd al in 2016 een openbare consultatie aangekondigd, maar het is nu de ambitie om dat nog voor het einde van het jaar uit te voeren. “Het nog langer wachten met het verlagen van de tarieven is wat ons betreft onacceptabel en verslechtert de positie van Nederlandse ondernemers ten opzichte van het buitenland alleen maar verder. Het tarief moet al dit jaar drastisch worden verlaagd”, menen de organisaties.

    Lees ook:

    15 November 15 2019, 15:04
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=61767
  • Amsterdam maakt werk van gelijke regels voor alle taxidiensten
    Het huidige verschil in regels voor verschillende soorten taxidiensten in Amsterdam gaat verdwijnen. Het college van burgemeester en wethouders heeft daar Agenda Taxi 2020-2025 voor bedacht. Per 1 april volgend jaar wordt het handhavingsbeleid voor de opstapmarkt al aangepast, als tussenstap naar een definitief gelijk speelveld. Voor de opstapmarkt gelden in Amsterdam al jaren andere […]

    Het huidige verschil in regels voor verschillende soorten taxidiensten in Amsterdam gaat verdwijnen. Het college van burgemeester en wethouders heeft daar Agenda Taxi 2020-2025 voor bedacht. Per 1 april volgend jaar wordt het handhavingsbeleid voor de opstapmarkt al aangepast, als tussenstap naar een definitief gelijk speelveld.

    Voor de opstapmarkt gelden in Amsterdam al jaren andere regels en sancties dan voor aanbieders in de bestelmarkt. Dat is de partijen in de opstapmarkt een doorn in het oog; volgens hen werkt het systeem oneerlijke concurrentie in de hand. De gemeente erkent die ongelijkheid sinds enige tijd en kondigde ook al aan dat aanpassingen van het beleid voor een gelijker speelveld moeten gaan zorgen. Tegelijk moeten de maatregelen de leefbaarheid helpen verbeteren, want met zo’n 5.000 tot 7.000 taxi’s drukken de blauwe kentekens ook in dat opzicht een stevig stempel op de stad.

    Middelange en lange termijn

    De Agenda Taxi 2020-2025 bestaat uit tien maatregelen. “Naast het creëren van één pakket regels voor alle spelers, werken we aan integrale en slimme handhaving, intelligente toegang voor taxi’s en nieuwe vormen van standplaatsen. Met sommige dingen, zoals het realiseren van uitstootvrije taxistandplaatsen en verkeersmaatregelen rond het wallengebied, zijn we al begonnen. Andere maatregelen moeten nog verder worden uitgewerkt en kunnen pas op middellange termijn (2022) of langere termijn (2025) worden ingevoerd”, aldus een toelichting van het college.

    Wethouder Sharon Dijksma van Verkeer & Vervoer: “Het verbeteren van de taximarkt is een van de ambities van dit college. Dat is nodig omdat de huidige situatie niet toekomstbestendig is. Om de stad ook op dit vlak leefbaar te houden is het noodzakelijk om stappen te zetten. Dat doen we me dit nieuwe beleid.” Het betreft overigens een beleidsvoornemen waarop nog inspraak mogelijk is.

    Meer verantwoordelijkheid TTO’s

    De aanpassingen van het handhavingsbeleid voor de opstapmarkt worden per 1 april 2020 van kracht. Dit is een “noodzakelijke tussenstap op weg naar een nieuwe taxiverordening” waarmee uiteindelijk gelijke regels ontstaan voor alle taxichauffeurs in Amsterdam.

    “Met de aanpassingen wordt een duidelijker onderscheid gemaakt tussen de verantwoordelijkheden van de Toegestane Taxi Organisaties (TTO’s) en de verantwoordelijkheden van de gemeente. Daarbij komt er meer eigen verantwoordelijkheid en ruimte voor TTO’s om hun chauffeurs te beboeten. Voor de TTO’s betekent deze beleidswijziging dat de gemeente actiever toezicht op hen houdt, en alleen op chauffeurs individueel waar het de zwaardere overtredingen betreft.”

    15 November 15 2019, 10:24
    Straattaxi
    https://www.taxipro.nl/?p=61761
  • Taxiverzekering blijft pijnpunt voor veel ondernemers
    Taxiverzekeringen worden al jaren duurder en ook in 2020 zien veel taxiondernemers hun premie flink stijgen. Het wordt mede daardoor steeds lastiger om met name kleine taxibedrijven voort te zetten, zeggen taxiondernemers in een enquête van TaxiPro. Brancheorganisatie KNV herkent de signalen maar zegt tegelijk ook een kanteling te zien bij steeds meer verzekeraars. Dat […]

    Taxiverzekeringen worden al jaren duurder en ook in 2020 zien veel taxiondernemers hun premie flink stijgen. Het wordt mede daardoor steeds lastiger om met name kleine taxibedrijven voort te zetten, zeggen taxiondernemers in een enquête van TaxiPro. Brancheorganisatie KNV herkent de signalen maar zegt tegelijk ook een kanteling te zien bij steeds meer verzekeraars.

    Dat taxibedrijven het steeds lastiger krijgen, komt niet alleen doordat ze steeds meer geld kwijt zijn aan hun verzekeringen. Zo wordt de BPM-terugave op taxi’s afgeschaft en werd eerder al de btw op personenvervoer verhoogd. Dat kost taxibedrijven dan weliswaar zelf niets, maar het wordt wel doorberekend in de duurdere ritprijs. 

    Dit neemt niet weg dat veel taxiondernemers, vooral de zelfstandigen zonder personeel, veel last hebben van de steeds duurdere taxiverzekeringen. Die ontwikkeling komt vooral doordat de sector als geheel veel meer schades is gaan rijden en claimen de laatste jaren. Laatst bleek nog uit onderzoek dat taxi’s sinds 2015 veel vaker bij ernstige ongevallen betrokken zijn dan daarvoor.

    ‘Enorm frustrerend’

    Ralph van Kruchten werkt met zijn bedrijf C-Level Drivers in het zakelijke vervoer. Hij rijdt zelf veel ritten en coördineert het vervoer dat anderen rijden. “We claimen nooit schade en raken niet bij ongevallen betrokken, maar toch kreeg ik de mededeling dat ik door mijn verzekeraar uit de verzekering word gegooid. Deze houdt het verzekeren van taxibedrijven blijkbaar voor gezien. Dat komt vooral door de compleet overspannen straattaximarkt, waar steeds meer schade wordt gereden.”

    “Wij rijden nooit in die markt”, vervolgt de taxiondernemer uit Maastricht. “Maar door wet- en regelgeving zijn worden alle taxibedrijven op het gebied van verzekeringen wel gelijk getrokken. Er is geen onderscheid tussen taxiondernemers die veel schade rijden partijen die eigenlijk nooit schade rijden, zoals wij. Dat dit onderscheid niet bestaat, is enorm frustrerend”, vindt Van Kruchten, die nu op zoek moet naar een nieuwe verzekering.

    Premie met 70 procent omhoog

    En hij is de enige niet. De laatste tijd ontving TaxiPro veel berichten van mensen die, net als voorgaande jaren, met fors hogere premies te maken kregen. Zo liet één verzekerende partij zijn taxiklanten weten dat voor iedereen de premie met 70 procent wordt verhoogd. Voor taxiondernemers die werken in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en/of Schiphol geldt dat ze bij deze partij geen nieuwe verzekering af kunnen sluiten. Voertuigen kunnen alleen nog WA/casco worden verzekerd en nieuwe aanvragen worden op voorhand afgewezen als er niet minstens sprake is van vier schadevrije jaren.

    Deze en andere geluiden waren reden om een enquête uit te zetten onder de lezers van TaxiPro. Eenzelfde onderzoek werd in 2018 gedaan. En de uitkomsten verschillen weinig van elkaar. Nu zegt 90 procent van de ondervraagden (opnieuw vooral zelfstandigen zonder personeel) dat hun taxiverzekering de laatste jaren duurder is geworden, variërend van enkele tot vele tientallen procenten. Niet zelden zeggen mensen dat de premie meer dan verdubbeld is.

    Broodwinning loopt gevaar

    Zo’n 40 procent krijgt ook in 2020 met duurdere verzekeringen te maken. Dat was vorig jaar 70 procent, maar de meeste ondervraagden weten nu nog niet of de premie in 2020 hoger wordt. Slechts 2 procent zegt dat dit niet zo is. Wat niet is veranderd, is dat 60 procent van de ondervraagden door de opnieuw duurdere taxiverzekeringen zijn broodwinning gevaar ziet lopen. En nog steeds vindt 95 procent dat de politiek en brancheorganisaties veel te weinig aan het probleem doen. 

    Uit de voorgedragen oplossingen blijkt dat veel taxiondernemers het gevoel hebben onder de kwaden te lijden. Zij willen graag dat premies individueel worden vastgesteld en dat mensen die weinig of geen schades claimen anders worden behandeld dan zij die wel schades claimen. Het probleem wordt door heel wat mensen ook gelegd bij chauffeurs die voor Uber rijden en bij de steeds minder streng geworden eisen om als taxichauffeur te kunnen werken.

    Sector niet onverzekerbaar maken

    Branchevereniging KNV ziet een tweeledige ontwikkeling plaatsvinden, legt Hubert Andela uit. “Wij horen nog wel van leden dat ze forse stijgingen om de oren hebben gekregen. Dat kunnen ze dan beperken door een hoger eigen risico of minder dekking te accepteren. Aan de andere kant hoorden we ook dat er verzekeraars wat aan het kantelen lijken te zijn, zich realiserend dat ze een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben en niet een sector haast onverzekerbaar kunnen maken. Zo zouden alle verzekeraars er naar moeten kijken.”

    KNV zet intussen wel in op voorlichting over schadepreventie. Begin 2020 wordt daar samen met Busvervoer Nederland een dagdeel voor leden over gehouden. De brancheorganisatie wacht nog op een vervolg met het overleg dat het Verbond van Verzekeraars voor de zomer met alle betrokkenen had. De poging om voor de sector een oplossing over de grens te vinden, is intussen op niets uitgelopen. 

    “Onlangs is duidelijk geworden dat het niet gaat lukken een buitenlandse partij over de streep te trekken. Reden is vooral dat er te weinig gegevens opgehaald konden worden bij onze leden. Een aardig aantal  heeft wel meegewerkt aan het onderzoek, maar er waren er te veel die niet bereid waren om mee te doen. Misschien een teken dat ze het voor zichzelf op dat moment goed hadden geregeld”, aldus Andela.

    Lees ook: 

    14 November 14 2019, 08:20
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=61750
  • Verzekeraars: schadepreventie is sleutelwoord voor taxibranche
    Voordat taxiverzekeringen goedkoper kunnen worden, moet eerst de schadelast van de hele sector omlaag. “En dat kan alleen de branche zelf doen”, laat het Verbond van Verzekeraars weten. Overigens heeft de brancheorganisatie niet de indruk dat opnieuw verzekeraars de taxibranche vaarwel gaan zeggen. Het aanbod lijkt eerder iets te worden uitgebreid. Voor veel taxiondernemers, vooral […]

    Voordat taxiverzekeringen goedkoper kunnen worden, moet eerst de schadelast van de hele sector omlaag. “En dat kan alleen de branche zelf doen”, laat het Verbond van Verzekeraars weten. Overigens heeft de brancheorganisatie niet de indruk dat opnieuw verzekeraars de taxibranche vaarwel gaan zeggen. Het aanbod lijkt eerder iets te worden uitgebreid.

    Voor veel taxiondernemers, vooral de zelfstandigen zonder personeel, vormen de steeds duurdere taxiverzekeringen al jaren een hoofdpijndossier. Daar bleek uit in 2018 al uit een enquête van TaxiPro en een herhaling van dat onderzoek levert een jaar later hetzelfde beeld op. Waarom worden taxiverzekeringen voor veel ondernemers alsmaar duurder? Oscar van Elferen licht dit namens het Verbond van Verzekeraars toe.

    “De hoogte van de premie (en andere voorwaarden) zijn het gevolg van de schadelast. Als de schadelast structureel hoog is, dan moeten verzekeraars hun voorwaarden aanpassen. De schadelast door taxiondernemers moet immers betaald worden met de geïnde premie die dezelfde ondernemers betalen. Wij mogen bijvoorbeeld de schadelast van taxiondernemers niet verrekenen met de premies van alle andere verzekeringen.”

    Markt is sterk concurrerend

    Dat er meer geld in verzekeringen gaat zitten, beperkt zich niet tot de taxibranche. Van Elferen: “We zien dat de premie voor bijna alle type autoverzekeringen, dus ook voor particulieren, aan het stijgen is. Auto’s worden steeds geavanceerder en onderdelen worden duurder. Daarnaast stijgen ook de uurtarieven van garages en herstelbedrijven. Verder zijn verzekeraars veel geld kwijt aan letselschade, bijvoorbeeld als iemand wordt aangereden die daardoor blijvend invalide raakt.”

    Het Verbond van Verzekeraars houdt geen overzicht bij van welke verzekeraars specifiek de taxibranche bedienen. In voorgaande jaren hielden diverse verzekeraars deze sector voor gezien. Daar zijn nu geen signalen van, legt Van Elferen uit. “De markt rondom schadeverzekeringen, waaronder de autoverzekering voor taxichauffeurs valt, is sterk concurrerend. Dus het zal niet zo snel voorkomen dat alle verzekeraars deze doelgroep links laten liggen.” 

    Er is bovendien een verzekeringsplicht, dus er moet altijd een verzekeraar zijn die deze groep wil accepteren. “We hebben overigens de indruk dat het aanbod de afgelopen maanden iets wordt uitgebreid.”

    Aan de slag met rijgedrag

    De echte oplossing ligt volgens de verzekeraars echter bij de taxibedrijven zelf. De ondernemers moeten zorgen dat er simpelweg minder schade wordt gereden en geclaimd. “Het sleutelwoord is preventie. De schadelast moet omlaag”, is Oscar van Elferen stellig. “En dat kan de branche alleen zelf doen. Dan kunnen verzekeraars ook hun voorwaarden aantrekkelijker maken. De branche moet dus aan de slag met het rijgedrag, waarbij bijvoorbeeld ook aandacht is voor het gebruik van de smartphone tijdens het rijden.”

    Veel taxiondernemers hebben het gevoel dat de goeden lijden onder de kwaden, die onvoorzichtig rijden en veel schades voor hun rekening nemen. Maar aan die ‘ongelijkheid’ valt volgens het Verbond van Verzekeraars niets te doen. “Dat is inherent aan verzekeren. En dat is het solidariteitsbeginsel waarop verzekeren is gebaseerd. Incidentele pieken in de schadelast zullen niet direct invloed hebben op de premie, maar als de schadelast bij een bepaalde groep verzekerden structureel toeneemt, dan betaalt de gehele groep hieraan mee. Dat gebeurt ook bij andere types verzekeringen.”

    Voorlichting

    Waarmee het punt in stand blijft dat de taxibranche volgens de verzekeraars zelf zijn gezamenlijke schadelast omlaag moet gaan brengen. In dat licht is het in elk geval positief dat KNV voor zijn leden werk gaat maken van voorlichting over schadepreventie. Of zulke en eventueel andere initiatieven in 2020 al genoeg uitwerking zullen hebben om de premies voor 2021 lager te maken, zal eind volgend jaar duidelijk moeten worden.

    14 November 14 2019, 08:10
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=61752